Paras ja tärkein

Arki on ruuhkavuosissa intensiivistä. Parisuhdeaika ja -kohtaamiset ovat taas kerran jääneet vähälle arjen pyörähdettyä käyntiin. Kun väsymys saa romahtelemaan, mietin, mikä kannattelee. Puolison sanoilla ja teoilla on erityisen iso merkitys, kun on kuormittunut olo.

Ruuhkavuosiarjessa tuntuu, että juoksemme viestiä. Kapulanvaihdon pitäisi sujua kättä ojentamalla, molemmat juoksuaskelia ottaen. Yhteisten harjoitteluvuosien jälkeen osaa arvostaa, että ojennettuun käteen kapula usein asettuu oikealla hetkellä. Välillä kuitenkin kapula putoaa ja askeleet sotkeentuvat.

Yhden viikon vietimme illat riidellen. Arjen vakioriidanaiheet nostivat päänsä säännöllisinä kuin vuodenkierto. Käytännön kysymyksiä puitiin taas. Tärkein viesti kuitenkin oli: “Huomaatko, mitä kaikkea teen arjessa perheemme eteen?” Kun huomaat, arvostat ja kiität, jaksan. Jos et, en jaksa.

Tiukassa tilanteessa se, nostaako puoliso ylös vai painaako alas, on iso asia. Sivuuttaminen, moittiminen, mököttäminen, unohtaminen ja ymmärtämättömyys vetävät maton alta. Huomaaminen, näkeminen, kuuleminen, ymmärtäminen, kannustaminen ja kehuminen ovat kädenojennuksia ja kannattelevat.

Arkihaipakassa kohtaamisen laadulla on väliä. Kaipuu kuulla, olen paras ja tärkein, kasvaa. Halu vakuuttaa, olet paras ja tärkein, vahvistuu. On paljon helpompi jaksaa, kun rinnalla on ihanin kumppani ja kun saa olla se ihanin. Silloin kun arki ympäröi riittämättömyyksillä, tarvitaan keskinäinen varmuus: Riitämme toisillemme ja yhdessä.

Meillä oli kahdestoista hääpäivä syyskuussa. Minulle se merkitsee luottamusta siihen, että olemme seilanneet ja seilaamme vastakin yhdessä niissä myrskyissä ja syvissä vesissä, mitä eteemme tulee. Saamme myös yhdessä ottaa vastaa auringonsäteet. Kun suloinen pieni poikamme laulaa kasvot keskittyneessä rypyssä: “Missä on peukalo?”. Kun lapset vitsailevat ja nauramme kaikki yhdessä. Kun talo on hiljentynyt ja voimme hetken levätä toistemme lämmössä.

Kun saa hetken olla paras ja tärkein, jaksaa taas ihmeitä.

Kuva: Taryn Elliott/Pexels