A-sports

Tiedättehän e-urheilun? Mitä sitten on a-sports? Se on avioliittourheilua. Millaisesta lajista on kyse?

A-urheilu saattaa lajina vaikuttaa helpolta, mutta sitä se ei ole. A-urheilu on vuosien ahkeran työn ja säännöllisen harjoittelun tulos. Se ei ole nössöä puuhaa, vaan siinä pärjääminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä.

A-sports on pitkään mielletty nörttitouhuksi: vähän oudoksi ja hurahtaneeksi puuhaksi. Nyt on alettu ymmärtää, miten monipuolisia taitoja laji vaatii. Psyykkinen puoli on a-urheilussa tärkeässä roolissa. Siinä tarvitaan erinomaisia yhteistyötaitoja, tietoa ja keskittymiskykyä. A-sports on tiimipeliä ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisessä asemassa.

A-urheilun arvostus on nousussa. Viime vuosina on alettu nähdä lajin merkitys yksilöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla. A-sports on saanut ansaitusti enemmän näkyvyyttä myös mediassa. Se on tehnyt lajia tutummaksi.

A-sports on upea laji, koska siinä ikä ei ole este lajin aloittamiselle eikä harrastamiselle. Taitoja voi kehittää iästä riippumatta. Toki a-urheilussakin harjoittelu kannattaa aloittaa ajoissa ja pitää kuntoa yllä.

A-urheiluun liittyvät olennaisesti bootcampit eli leirit. Leireillä a-urheilijat keskittyvät intensiivisesti viikonlopun tai viikon kerrallaan a-urheilutaitojensa kehittämiseen. Leireillä satsataan jatkuvasti kehittyvään ja laadukkaaseen valmennukseen.

Bootcampeillä harjoitellaan päivät yhdessä oman a-urheilijaparin kanssa aktiivisesti suuremmissa ja pienemmissä ryhmissä. Leirin jälkeen a-urheilijat ovat väsyneitä rankasta treenaamisesta, mutta tyytyväisiä a-urheilutaitojensa ja -tietojensa kehitykseen. A-urheilukunto on lähtenyt selkeään nousuun.

A-urheilun toivoisi saavan enemmän sponsoreita sekä yksityiseltä että julkiselta puolelta. A-urheiluun satsaaminen on tutkitusti tehokasta ja tuottaa menestystä ja hyvinvointia laaja-alaisesti. Olisi upeaa, jos Suomi tulisi brändätyksi a-urheilumaana.

Nähdäänköhän vuonna 2019 Linnan juhlissa a-urheilun johdosta kutsuttuja vieraita, esimerkiksi a-urheiluvalmentajia? Toivomme sitä kaikkien a-urheiluharrastajien puolesta. Tämä kertoisi kentälle viestiä, että a-urheilun merkitys tiedostetaan ja tunnustetaan.

Jokaisen a-urheilussa pärjänneen urheilijan takana on puoliso. Myös tämän innostuneen a-urheiluharrastajan takana on mies. Hän on luonnollisesti nörtti ja rakas.

Tiia Brockman

Blogisti

Nautin oivalluksista, keskusteluista, ymmärtämisestä, lukemisesta, viisastumisesta, kriiseistäkin ja uudelleen rakastumisesta omaan ja samaan puolisoon. Meidän perheen arkea värittää kolme muksua.