Palasia

Elämä rakentuu monenlaisista palasista. Parisuhde, perhe, ystävät, työ, harrastukset, kiinnostuksenkohteet, arjen askareet, yhteisöt ja vapaaehtoistyöt, monet asiat. Arki on laaja kokonaisuus. Niin on myös rakkaus. Palastelen tänään vähän avioliittohengessä.

Puuttuva palanen. Puolison rinnalle saamista voi kuvata puuttuvana palasen löytämisenä. Sellaisen rakkaan ihmisen tunnistamisena, joka täydentää minua ja jota saan täydentää. Joka tekee eheämmäksi ja kokonaisemmaksi.

Palapelin palanen. Jokainen ihminen on kuin palapeli. Monenlaisista elämänhistorian paloista koottu; itseään rakentamassa. Osa paloista vielä hukassa, löytämättä. On onni saada olla mukana yhdessä etsimässä ja löytämässä sopivia paloja sinuun ja minuun. Katsomassa millainen kokonaisuus paloista muodostuu.

Piece of cake. Kun rakastuu, siltä se tuntuu. Rakkaus kuitenkin on “making a cake”. Ajan myötä opettelun, reseptien googlamisen, muilta leipureilta vinkkien kysymisen ja lässähtäneidenkin kakkujen myötä leipominen alkaa sujua. Tuloksena kärsivällisestä työstä on hyvä kakku, jossa paloja riittää.

Valittu pala. Olemme valinneet toisemme. Valinta, myönteinen ja osuva, on kohdistunut toinen toiseemme. Olet erityinen minulle, minä sinulle. Valittu paloiksi toinen toisemme lomaan, yhteiseksi kokonaisuudeksi.

Pienet palaset. Tuntuu, että toimiva ja onnellinen rakkaus rakentuu nimenomaan pienistä paloista. Pienistä rakkaudenosoituksista, pienistä lämmöllä tehdyistä päätöksistä, pienistä arjen teoista ja sanoista. Pieniä palasia ei kannata väheksyä, niistä syntyy suuria kokonaisuuksia.

Pala sydämestäni. Pala sydämestäni on luonasi ja kuuluu sinulle. Höttöisen romanttinen ajatus, mutta totta myös. Kun rakastuin puolisooni 15 vuotta sitten, palanen sydämestä meni samantien. Siellä se on edelleen, onneksi vastakaikua saaneena.

Rakkauden palanen. Pieniä paloja täydellisestä rakkaudesta saamme kokea avioliitossa. Rakkaus on pala taivasta maan päällä.