TUKIPARITOIMINTA

Mitä tukiparitoiminta on?

Tukipari tarjoaa vertaistukea parisuhdekriisissä tai haastavassa tilanteessa olevalle parille.

Tukipari on koulutettu vapaaehtoinen pariskunta, vierellä kulkija, jonka tärkeimpiä tehtäviä ovat kuunteleminen, rohkaiseminen ja toivon herättäminen. Toiselta parilta saa usein uusia näkökulmia oman parisuhteen ongelmiin. Työmme piirissä on yli sata tukiparia ympäri Suomen. Tapaamiset sovitaan yhdessä tukiparin kanssa. Toiminta on maksutonta ja tukiparin saa noin viikossa.

Jos tarvitsette tukiparin

Jutelkaa ensin yhdessä puolison kanssa asiasta. Toiminnan edellytyksenä on, että olette sitoutuneet hakemaan apua yhdessä. Tukiparin apu on tarkoitettu pariskunnille, sillä molempien puolisoiden sitoutuminen kriisin työstämiseen johtaa useammin pysyviin muutoksiin parisuhteessa. Jos avun hakeminen yhdessä ei jostain syystä ole mahdollista niin parisuhdepuhelimemme tarjoaa myös keskusteluapua neljänä päivänä viikossa.

Täyttäkää nettilomake

Lomakkeen täyttämisestä ei tule kuittausta sähköpostiin. Tällä hetkellä tukiparin saa noin viikossa.

Kun sopiva tukipari on löytynyt, lähetämme teille heidän yhteystietonsa.  Toivomme, että otatte yhteyttä tukipariin viikon sisällä viestin saapumisesta ja sovitte tapaamisesta. Tukiparia tavataan 3-6 kertaa, noin 1,5 tuntia kerrallaan. Tapaamiset on tarkoitettu vain aikuisille. Jos teillä on lapsia, pyrittehän järjestämään heille hoidon tukiparitapaamisten ajaksi.

Lisätietoja:
elina.holappa@parempiavioliitto.fi / 045 6694 694
tanja.kallio@parempiavioliitto.fi / 040 5627 981

Koronaviruksen vaikutukset tukiparitoimintaan

Parisuhteen haasteet saattavat korostua tilanteessa, jossa arkeen kohdistuu uusia ja odottamattomia paineita vallitsevan tilanteen vuoksi. Ei kannata odottaa, että asiat kotona kärjistyvät, koska apua on tarjolla. Tukiparia on mahdollista tavata myös etäyhteyksin.

Parempi yhteys -parisuhdepuhelin

Parempi yhteys -parisuhdepuhelin on palvelu, johon voit soittaa, kun kaipaat keskustelukumppania parisuhdeasioissa. Keskustelussa keskitytään niihin asioihin, joita itse tahdot ottaa esille.

Puhelimeen on mahdollista soittaa nimettömänä. Puheluihin vastaavat kokeneet ja koulutetut päivystäjät. Keskustelu on luottamuksellista. Soitto parisuhdepuhelimeen maksaa soittajan puhelinoperaattorin määrittelemän hinnan.

Parempi yhteys -parisuhdepuhelin 050 3122 325
tiistai–perjantai klo 10–16

Poikkeukset päivystysajoissa:

Tiistaina 7.6. päivystämme klo 13-16.

24.6.–31.7.2022 ei päivystystä.

Parempi avioliitto ry:n tukiparilta apua saaneet Marjukka ja Markus kertovat kokemuksistaan. Tukiparikoordinaattorit Tanja Kallio ja Elina Holappa kertovat, miten tukipari voi auttaa suhteen solmuissa.