AVEC-podcast

AVEC-podcast sukeltaa parisuhteen syvään päätyyn. Podcastissa pariskunnat kertovat suhteensa karikoista ja käänteentekevistä löydöistä. Mahdottomista tilanteista voi selvitä ja parisuhteessa alkaa täysin uusi aikakausi.

AVEC-ohjelmasarjan ovat tuottaneet yhteistyössä Parempi avioliitto ry ja Kristityt Yhdessä ry. Podcastin toimittaja on Heini Röyskö.

AVEC-podcast Radio Dein taajuudella alkaen maanantaina 8.1.2024 klo 22.03–22.30.

Uusinta lauantaisin klo 18.03–18.30 sekä tallenne Dei Plussassa.

1. Jakso

Erilaisten luonteiden avioliitto

Vastakohdat viehättävät, mutta miten arki ja henkinen yhteys saadaan toimimaan erilaisten luonteiden parisuhteessa? Maria ja Markku Ihonen ovat oppineet ymmärtämään ja arvostamaan toistensa eroavaisuuksia kipeidenkin vaiheiden jälkeen.

2. Jakso

Parisuhde ja raha

Kun toinen tulee vauraista lähtökodista ja toisella on ollut jo lapsuudessa paljonkin niukkuutta, miten silloin rakennetaan yhteistä taloutta? Jenni ja Riku Kankaro ovat yhteisten vuosien aikana kohdanneet monia haasteita talouden alueella.

3. Jakso

Hengellisyyden vaaliminen parisuhteen eri vaiheissa

Miten oppia kunnioittamaan toista hengellisyyden alueella? Hanna ja Juha-Pekka Malinen tutustuivat seurakuntapiireissä, mutta he tulevat kovin erilaisista hengellisistä taustoista. Hengellisyyden intensiteetti on vaihdellut parisuhteen eri vaiheissa ja toisen hengellisyys on myös ärsyttänyt.

4. Jakso

Avioliiton paineet nykyajassa – miksi avioliitto kriisiytyy?

Miten avioliiton paineet ovat muuttuneet eri vuosikymmeninä? Parempi avioliitto ry:n toiminnanjohtaja, teologian tohtori Hanna Ranssi-Matikainen avaa jaksossa syitä, jotka johtavat nykyaikana parisuhteiden kriisiytymiseen. Ranssi-Matikainen kertoo myös niistä tekijöistä, jotka auttavat pariskuntia selviämään erokriisistä ja jatkamaan yhteistä arkea.

5. Jakso

Sopuisampaa arkea ruuhkavuosien keskellä

Miten parisuhde voi pysyä kunnossa ruuhkavuosien vauhdissa? Miten löytää aikaa seksille ja toisen kohtaamiselle, ja miten voi oppia kommunikoimaan puolison kanssa paremmin arjen nopeissa käänteissä? Anna ja Petteri Kotamäki elävät hektistä lapsiarkea työelämän paineiden keskellä, pariskunta kertoo jaksossa oivalluksistaan ja umpikujistaan parisuhdearjessa.

6. Jakso

Parisuhde ja työelämä

Puolisoiden työelämä heijastuu myös parisuhteeseen. Sari ja Juha Savela ovat molemmat uupuneet töissä, mutta myös eläneet inspiroivia aikoja työelämässä. Pariskunta kertoo, miten he ovat oppineet pitämään parisuhdetta tukevasta elämän tärkeysjärjestyksestä kiinni ja tarjonneet tukea toisilleen vaikeina aikoina.

7. Jakso

Millaista on toimia toisten pariskuntien tukiparina?

Maria ja Markku Ihonen ovat auttaneet lukuisia kriisiin ajautuneita pariskuntia ja nähneet, kuinka toivo suhteessa viriää uudelleen. Parempi avioliitto ry:n koulutettujen vapaaehtoisten työ toisten pariskuntien rinnalla on tutkitusti tehokasta. Ihoset kertovat, miten parisuhdekriiseistä voi päästä ulos ja miten tukiparityö on vaikuttanut heihin itseensä.