Rakastunut mies kaipaa rakkaansa hyväksyntää

Olen vuosia odottanut mieheltäni omatekoista korttia, johon hän olisi käyttänyt aikaa, sylillisen ajatuksiaan ja tunteitaan minua kohtaan. Sen sijaan hän on antanut minulle muita asioita, koska ei osaa kirjoittaa eikä olla romanttinen. Meillä on eri käsitys siitä, mikä on hyvää kirjoitusta ja romantiikkaa.

Ehkä yksi mieleenpainuvimmista hääpäivistä oli eräässä saaressa viettämämme aika. Lähdimme perjantai-iltana kajakeilla melomaan myrskyisessä säässä. Meloin sinnikkäästi aaltojen läpi hänen perässään tälle mysteeriselle saarelle. Kiukku ja pettymys voimistuivat sitä mukaa kun voimani vähenivät. Väsyin ja mietin, jaksanko perille, mutta en halunnut pilata hänen yllätystään ja hääpäiväämme, joten jatkoin melomista kunnes saari näkyi. Saareen päästyämme hän pystytti teltan, pumppasi sinne makuupatjan, asetti makuupussit patjan päälle ja tarjosi iltapalaksi Subway-patongin ja lämmintä teetä. Pääsimme kylläisinä ja tyytyväisinä nukkumaan.

Aamuun mennessä myrsky oli laantunut ja saimme herätä lämpimään auringonnousuun, jota säestivät linnut ja muut saaren eläimet. Oli tyyntä, hiljaista ja kaunista. Mieheni valmisti aamupalan ja asetti sen kalliolle peiton päälle, kaatoi minulle ja itselleen lasin kuohuviiniä, kävi hakemassa ostamansa mansikat ja toivotti hyvää hääpäivää. Aamupalan jälkeen kävimme uimassa ja otimme kalliolla aurinkoa ennen paluumatkaa. Hän oli käyttänyt kahdenkeskiseen hetkeemme aikaa, ajatuksia ja tunteita. Olihan tässä romantiikkaa yllin kyllin. Hän sai seikkailulleen hyväksyntäni.

Naisella on miehelle paljon tarjottavaa, enemmän kuin vartalonsa. Rakastunut mies kaipaa rakkaansa hyväksyntää. Hän haluaa miellyttää tätä ja vaikuttaa sankarilliselta. Naisen tehtävä on ottaa puolison sankarilliset teot vastaan.

Mistä puolisosi pitää, mitkä asiat tuottavat hänelle mielihyvää, missä tilanteissa hän pääsee olemaan sankarisi ja mitä siitä seuraa? Mieheni on yliaktiivinen eikä pysty sitä aina säätelemään. Hänen vireystasonsa usein korkealla. Hän on seikkailija, joka ei pidä valmiista suunnitelmista eikä aikatauluista. Tämä näkyy meillä ihan arjessa ja lomilla. Itse taas olen rauhallinen, kärsivällinen, suunnitelmallinen ja aikataulullinen. Nämä piirteet luovat minulle turvaa.

Mieheni kanssa minun on kuitenkin täytynyt opetella menemään mukavuusalueeni ulkopuolelle. Hän tietää toiveeni ja tarpeeni ja lisää niitä reitin varrelle kuten tuolla saaressa. Näin hän on tehnyt koko avioliittomme ajan. Omalla tyylillään, mikä on hänelle luontaista ja opittua. Erilaisuutemme takia meidän on pitänyt etsiä kompromissi, jossa molemmat saavat olla näkyviä ja kokea turvallisuutta.

Vaikka puolisosi toiveet ja tarpeet ärsyttäisivät, niin helpottaa, kun opettelet tunnistamaan, arvostamaan ja hyväksymään ne.  Toiveistanne ja tarpeistanne voi tulla yhteisiä hyviä hetkiä sekä arkeen että juhlaan. Sinun hyväksyntäsi on tärkeää hänelle, sinulle ja teille. Anna hänelle mahdollisuus olla hän, joka haluaa tulla kuulluksi ja nähdyksi toiveineen ja tarpeineen juuri sinun kanssasi. Anna itsellesi mahdollisuus ottaa vastaan puolisosi sankarina. Anna itsellesi mahdollisuus. Anna puolisollesi mahdollisuus.

Anna hänen toteuttaa sinun tarpeitasi ja toiveitasi, vaikkakin ripotellen ja kiitä. Älä odota kaikkea kerralla, jotta et pety. Et voi pakottaa puolisoasi täyttämään toiveitasi ja tarpeitasi kuten sinä haluat. Et voi vaatia häntä muuttumaan sellaiseksi kuin sinä haluat. Se ei ole rakkautta. Toinen ei ehkä pysty täyttämään kaikkia odotuksiasi. Tärkeämpää on saada elää sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa kokee olevansa just hyvä tai riittävä sellaisena kuin on.