Kahdeksan lausetta puolisolle

Poikani ystävä on seurustellut kohta kaksi vuotta. Heidän seurusteluaan on ollut ilo seurata vierestä, koska he ovat sekä toistensa parhaita ystäviä että rakastavaisia. Heidän yhdessäolonsa on kaunista, koska se on niin luontevaa. Mietin, mistä se johtuu, kunnes ymmärsin, että pojan vanhemmilla on hyvä parisuhde.

Koulun vanhempainilloissa vanhemmat seisovat vierekkäin toisiinsa käpertyen. Olemme olleet mieheni kanssa yhtä aikaa heidän kanssaan uimassa ja sielläkin he ottavat toisensa kauniisti huomioon, vaikka yhteistä avioliittoa on jo reilut 20 vuotta ja heillä on neljä yhteistä lasta. Olen kiinnittänyt heihin erityistä huomiota, koska tällaista läheisyyttä ei usein näe.

Työpaikallani aloimme keskustella siitä, mitä on luonteva yhdessäolo parisuhteessa. Työkaverini kertoi muistavansa isoäitinsä ja isoisänsä avioliiton olleen luontevaa. Se oli ollut hänelle turvallinen tunnekokemus. Hän näki heidän molempien katseesta jo sen, mitä seuraavaksi tapahtuu. Katseessa oli aina kunnioitusta ja rakkautta. Tämä muisto on jättänyt työkaveriini mallin siitä, mitä hyvä parisuhde parhaimmillaan on.

Aika usein kuitenkin kuulee, kuinka puolisosta puhutaan epäkunnioittavasti muille ihmisille.

Tässä on kahdeksan lausetta, jotka voisimme opetella sanomaan puolisollemme.

1. Olet paras ystäväni.
Hyvä avioliitto on tehty kahdesta ystävästä, jotka kunnioittavat ja rakastavat toisiaan, vikoineen kaikkineen. Paras ystäväsi on joku, jonka kanssa haluat olla ja josta haluat huolehtia, erityisesti silloin, kun hänellä on vaikeaa.

2. Kiitos.
On yleisesti kohteliasta sanoa ”kiitos”, mutta jostain syystä avioliitossa lakkaamme kiittämästä, erityisesti pienistä asioista kuten ”kiitos kun veit roskat” tai ”kiitos kun teit ruoan”. Kiittämällä osoitat kunnioitusta ja se kertoo, että sinulla on kiitollinen sydän.

3. Olet seksikäs.
Intohimon, perhosten vatsassa tai kemian ei tarvitse kuolla avioliitossa. Voit kertoa puolisollesi, että hän on seksikäs, koska se vahvistaa hänen itseluottamustaan. Näin rakennat emotionaalisen ja fyysisen yhteyden välillenne.

4. Anteeksi.
Jos olet tehnyt väärin, ryhdistäydy ja ole nopea pyytämään anteeksi. Sanomalla anteeksi osoitat, että avioliittosi merkitsee sinulle enemmän kuin egosi.

5. Mitä mieltä sinä olet?
Kysymällä puolisosi mielipidettä kerrot, että arvostat hänen mielipiteitään ja ideoitaan.

6. Olen ylpeä sinusta.
Me kaikki haluamme kuulla, kun olemme onnistuneet jossain, erityisesti puolisoltamme. Tämä yksinkertainen lause ”Olen ylpeä sinusta” antaa mielenrauhaa ja energiaa elämäämme.

7. Olemme yhdessä tässä.
Sinun tulee olla puolisosi kannustaja kaikissa elämänne vaiheissa. Puolisosi täytyy saada kuulla, että olette samassa tiimissä, taistelet yhdessä hänen kanssaan etkä ole häntä vastaan.

8. Kasvamme yhdessä.
Yhdessä kasvaminen tarkoittaa kasvamista läpi myrskyjen, oppien toisiltamme, yhdessä itkien, yhdessä nauraen ja saaden syvemmän ymmärryksen siitä, mitä aito rakkaus on. Tulevaisuudesta haaveileminen luo turvallisuutta parisuhteeseen. Yksinkertaisesti sanottuna, kun suostut kasvamaan yhdessä puolisosi kanssa, sanot hänelle, että rakkautesi kestää kaiken.

Kuva: Unsplash

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.