Kun kumpikaan ei anna periksi

Olen jonkun aikaa testannut uutta tapaa suhtautua tilanteisiin, joissa keskustelu etenee väittelyksi. Meillä on puolisoni kanssa molemmilla vahvoja mielipiteitä, jotka haluamme ilmaista toisillemme. Aina emme ole samaa mieltä. Joskus olen murehtinut paljon näitä keskusteluja jälkeenpäin, mutta nykyään en sitä enää tee, koska en voi murehtia sitä, miten puolisoni reagoi. Otan erään naisen esimerkin: ”Meillä voi olla puoliso, joka haluaa sanoa aina viimeisen sanan. Hän voi sanoa: ’No niin, tämä taas menee niin, että kävelet pois luotani, et keskity minuun. Keskitytään sitten sinun saavutuksiin työssäsi, sinun harrastuksiisi ja sinun ajankäyttöösi.’ Nuo ovat vain puolisosi kommentteja. Älä kuuntele niitä, jos aiot loukkaantua puolisosi kommenteista, koska loukkaantunut usein loukkaa takaisin. Puolisosi satuttaa sinua toisinaan. Hän reagoi näin koska tämä on se tapa, miten hän reagoi.”

Omassa parisuhteessani olen huomannut, että ikinä ei kannata aloittaa raskasta keskustelua, kun on väsynyt. Väsyneenä itsehillintä pettää helposti, voi olla kärsimätön, empatiakyvytön ja herkempi. Jos jäisin jatkamaan keskustelua puolisoni kanssa väsyneenä, meille tulisi väittely. Hän alkaisi pitää mykkäkoulua, sen jälkeen häpäisisi minua tai syyttäisi minua jostain, osoittaisi sormella. Hänen äänensävynsä olisi kova. Tällaisissa tilanteissa olen harjoitellut pysäyttämään puolisoni siihen ja sanomaan hänelle: ”Me molemmat ansaitsemme kunnioitusta. En suvaitse tällaista käytöstä enää. Kun olet valmis puhumaan rauhallisesti ja rakastavasti, kerro se minulle.” Sen jälkeen olen kävellyt pois. Näin en enää ole suostunut olemaan tekemisissä kypsymättömän käyttäytymisen kanssa. En ole halunnut suostua tällaisiin tilanteisiin. Tämä on johtanut siihen, että en ole sanonut pahasti takaisin enkä huutanut ja tilanne on rauhoittunut.

Kinasteluun voi olla monta eri syytä, mutta tartun tässä nyt vastakohtiin. Houkuttelevatko vastakohdat? No todellakin! Vastakohdat, jotka rakastumisvaiheessa ihastuttivat, alkavatkin ensihuuman jälkeen ärsyttää.

Kyse on tyypillisistä malleista, jotka seuraavat meitä parisuhteessa. Parisuhteen alussa erilaisuutemme täydentävät toisiaan, mutta ajan myötä alamme tekemään asioita erikseen eikä yhdessä. Huomaamme, että samat eroavaisuudet ovatkin este yhdessä olemiselle ja tekemiselle. Meille tulee taipumus keskittyä ihmettelemään, miksi toinen ei voi olla kuten minä. Tässä kohtaa kaikki hajoaa käsiin. Sen sijaan, että puhuisimme siitä, me nalkutamme, valitamme ja yritämme muuttaa puolisoamme manipuloivan taktiikan avulla. Puolisomme ei todennäköisesti muutu!

Useimmilla pareilla ei ole riittävästi ymmärrystä heidän erilaisuudestaan ja siitä, kuinka se vahvistaa heidän parisuhdettaan. Suurimmat turhautumiset tulevat, kun alamme keskittyä vastakohdissa siihen, mikä on oikein ja mikä väärin. Tämä yleensä tarkoittaa sitä, että ajattelemme: ”Minä olen oikeassa ja sinä väärässä.” Haluamme puolisomme ajattelevan ja toimivan kuten me. Niinpä alkaa prosessi, jossa yritämme muuttaa puolisomme ”oikeanlaiseksi tai minunlaiseksi, joka on se ainoa oikea”.

Jos puolisot seisovat yhdessä ja arvostavat erilaisuuttaan, ei ole juuri mitään, mikä voi estää heitä kohtaamasta suurimpiakaan haasteita, joita elämä voi heille heittää. Kumppanimme erilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen “lähettää vahvan viestin positiivisesta kunnioituksesta”, jota aviomiehet ja vaimot tarvitsevat toisiltaan pitääkseen suhteensa elossa.

Tässä on kolme kysymystä, jotka suosittelen kysymään itseltäsi ennen kuin puhut puolisollesi:

• Onko tämä totta?
  •  Onko tämä ystävällistä?
  •  Onko tämä välttämätöntä?

Tässä on joitain suhdetta rakentavia kysymyksiä puolisollesi:

• Millä tavalla olemme samanlaisia?
  • Uskotko, että vastakohdat houkuttelevat?
  •  Kun menimme naimisiin, ajattelitko, että olemme hyvin samanlaisia vai hyvin erilaisia?
  •  Mikä on alue, jossa erilaisuutemme on hyvä asia, koska tasapainotamme toisiamme?
  • Onko sinulla sisaruksia tai muita perheenjäseniä, joiden kanssa erilaisuutesi on ilmeistä? Miten käsittelet sitä?
Kuva: Pexels / Daisy Anderson
Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.