Mistä unelmoit juuri nyt?

Viime viikonloppuna pääsin aviomieheni ja ystäviemme kanssa mökille meren rannalle, jossa herkistyin sanallisesti ja kuvallisesti merestä, auringonlaskusta ja noususta, joutsenpariskunnasta, hyppelevien kalojen rengasaalloista, meren aalloista ja käsin kosketeltavasta hiljaisuudesta. Kuinka palauttavaa olikaan pysähtyä ja ihailla tätä kuvaa edessäni. Ymmärsin siinä hetkessä, että juuri tätä kaipasin kaikista eniten. Minusta oli virkistävää aloittaa aamu yhdessä mieheni kanssa pulahtamalla mereen uimaan. Sen jälkeen katselimme auringonnousua ja luonnon heräämistä uuteen päivään.

Alitajuntamme voi työstää unelmia kaikessa hiljaisuudessa. Pystytkö nimeämään kolme unelmaasi? Minä pystyn ja ne ovat kaikki ammatillisia. Mökkiviikonloppu sai minut pysähtymään uuden kysymyksen äärelle: mistä minä unelmoin juuri nyt? Mitä toivon elämääni enemmän ja mitä vähemmän?  Siellä hiljaisuudessa meren rannalla tiesin, että tätä toivon enemmän. Aivoni aktivoituivat havainnoimaan unelman kannalta mielenkiintoisia asioita. Nämä ovat niitä hetkiä jolloin voi syntyä valintoja, jotka vievät kohti unelman toteutumista, ja vain yksi valinta, yksi tunne, voi muuttaa monta asiaa.

Vuosi sitten tähän aikaan kirjoitin blogin kiireestä, joka astui kutsumattomana vieraana elämäämme. Silloin päätimme aikatauluttaa kalenteriamme niin, että sieltä löytyisi omaa aikaa, parisuhdeaikaa ja perheaikaa. Emme halunneet käyttää kaikkia voimavaroja työhön koska se varastaa omaa aikaa, parisuhdeaikaa ja perheelle tarkoitettua aikaa. Halusimme 10 tuntia aikaa itsellemme ja parisuhteellemme sekä yhden tunnin perheellemme viikossa. Emme halunneet, että elämämme on vain menemistä ja tulemista vaan olemista, jakamista ja rakkautta. Toisin kävi. Uuvuimme työstä ja vanhemmuudesta. Uuvuimme riittämättömyydestä ja syyllisyydestä. Uuvuimme vähäisestä yhteisestä ajasta. Lopuksi kaipasimme vain lepoa ja irtiottoa arjesta.

Viikonlopun jälkeen olen kysynyt itseltäni, mitkä kuvat, sanat, teot ja tuntemukset kuvaavat sitä elämää, jossa unelmani ovat totta. Tiedän että joudun palaamaan tähän aika ajoin jotta niistä tulisi realistiset. Haluan olla uskollinen itselleni ja seurata omaa tähteäni jotta voisin kertoa itselleni ja läheisilleni hetkestä, joka sen mahdollisti. Jokainen hämmennyksen tila voi kääntyä positiiviseksi.

Mitä on hyvä ja onnellinen elämä? Onko se sitä, että on puoliso, perhe, paljon ystäviä, hyvä koulutus, hyvä palkka, uusi auto, iso asunto, matkustelua, paljon rahaa. Usein unelmaksi listataan käytännöllisiä ja materiaalisia asioita, vaikka todellisuudessa unelma on melkein aina henkinen. Mistä sinä unelmoit? Todellinen unelma saattaa jäädä sanomatta. Rohkaisen sinua miettimään mikä tällä hetkellä tuntuu merkitykselliseltä ja mitä haluat elämältäsi. Voit miettiä minkälaista elämä on, kun unelma on totta. Mikä silloin luonnistuu? Mitä silloin merkitset itsellesi, puolisollesi, lapsillesi ja läheisillesi?

Usein unelman toteuttaminen vaatii muutoksen. Reitti muutokseen ei ole aina suora. Vasta jälkeenpäin on saanut huomata, miten yksi valinta on johtanut toiseen. Kulkiessani omaa reittiäni olen saanut elämääni rakkautta, anteeksiantoa, rohkeutta, rauhaa, uskoa, viisautta ja luottamusta. Nämä ovat suuria asioita, joiden edelleen haluaisin ohjaavan elämääni. Reitilläni on ollut myös pelkoa, surua, anteeksiantamattomuutta, hämmennystä, syyllisyyttä ja riittämättömyyttä. Nämä asiat nousevat usein omasta haavoittuvuudesta käsin mikä voi aiheuttaa syyttelyä. Näitäkään tunteita ei tarvitse pelätä vaan ne kuuluvat ihmisyyteen ja ne täytyy vaan ottaa vastaan ja käsitellä. Kiire, omat ja muiden odotukset saattavat estää meitä elämästä hyvää ja onnellista elämää.

Tänä vuonna haen elämääni irtiottoa oravanpyörästä, haen keveyttä ja leikkisyyttä vähentämällä töitä niin että saan aikaa itselleni, parisuhteelleni, perheelleni ja läheisilleni. Haluan olla tällä alueella itselleni uskollinen. Vähemmän on juuri nyt enemmän. Toivon että levon myötä tulee valmius lähteä toteuttamaan uusista näkökulmista ammatillisia unelmia, jotka minulla liittyvät vahvasti parisuhteiden, perheiden ja lasten hyvinvointiin. Jatkan mieheni kanssa uintiharrastusta kuntouintiryhmässä koska siten meidän kahden tunnesuhde pysyy lämpimänä. Liikun luonnossa, erityisesti veden äärellä, taivasta ihaillen, auringonnousuja ja laskuja katsellen. Meillä on Suomessa kaunis maa ja korkea taivas, mikä on lepoa sielulle.

Malla Tanner

Blogisti

Naimisissa, kaksi aikuista lasta ja yksi teini-ikäinen lapsi. Asun Lohjalla ja työskentelen opetus- ja kasvatusalalla.
Harrastan lukemista ja kuntouintia.