Älä elä naamio kasvoilla

Vietimme kummien ja oman perheen kesken kuopuksen syntymäpäivää. Se hetki, kun istuimme olohuoneessa maskit kasvoilla ja olimme toisillemme aidosti läsnä omassa heikkoudessamme, pysäytti ajan. Jaoimme, mitä ajatuksia ja tunteita olimme käyneet läpi omassa mielessämme ja kehossamme ja minkälaisia selviytymiskeinoja kukin oli ottanut käyttöön rajoitusten keskellä. Yksi harrasti joogaa, toinen uintia, kolmas teki terapiapuheluja kävelylenkeillä, neljäs kuunteli äänikirjoja. Minusta tuntui kuin olisimme olleet toisillemme enemmän läsnä kuin koskaan aiemmin.

Pitikö näin tapahtua, jotta kuulemme ja näemme toisemme paremmin? Tänään eräs ihminen romahti edessäni. Silloin kun vuoret järkkyvät, on tärkeää, että vierellä on yksi horjumaton. ”Oot siinä vierelläni, sydämeeni kuiskaat: ”Olen tässä”.  Näytät mulle sen, mitä en omilla silmilläni voi nyt nähdä. Niin hyvä on lähelläsi, että en muualle tahtoisi. Tasaat mun hengitykseni. Tiedän, että oot siinä.”

Minulle tärkeää kaikissa ihmissuhteissa on aitous ja rehellisyys. Tätä tukee se, että uskaltaa näyttää oman haavoittuvuutensa. On raskasta elää naamio kasvoilla. Joudumme nyt piiloutumaan maskin taakse, mutta sisintämme sen ei tarvitse riistää. Elämä on helpompaa, kun saa olla totta. Ei tarvitse esittää eikä suorittaa.

Erilaisista lähtökohdistamme huolimatta voimme kokea samanlaisia tunteita. Emme voi vaikuttaa olosuhteisiin, mutta voimme vaikuttaa siihen, miten suhtaudumme niihin, itseemme ja toisiimme. Voimme etsiä asioita, joista olemme kiitollisia ja jättää vähemmälle arvolle ne muut asiat. Jokaisen sisällä asuu syvä tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Se on niin tärkeä tarve, että olen huomannut näkeväni itsenikin vasta sen jälkeen, kun joku on ensin nähnyt minut. Siinä rakkaus on läsnä. Kiire taas on kyvyttömyyttä olla läsnä.

Albert Einstein on sanonut, että elämässämme on vain yksi tärkeä kysymys, johon tulisi löytää vastaus: ”Elämmekö hyväntahtoisessa vai pahantahtoisessa maailmankaikkeudessa?” Ohjaako meitä pelko vai rakkaus? Se, mihin uskomme määrittelee sen, minkälaiseksi elämämme muodostuu. Jos ohjaudumme siitä uskosta käsin, että kaikki on huonosti ja maailmankaikkeus on paha, kivijalkaamme valetaan pelko. Pelko, että en riitä, en kelpaa ja siksi minua ei voi rakastaa. Silloin en voi olla keskeneräinen, heikko, tarvitseva, inhimillinen vaan joudun peittämään itseni, koska muuten en kelpaa. Jos on koko ajan uhattuna, käy jonkinlaista taistelua olemassaolosta ilman lepoa ja rauhaa. Se johtaa varustautumiseen.

Entä jos uskon, että kaikki on hyvin ja maailmankaikkeus on hyvä? Silloin minun ei tarvitse todistaa riittäväni, koska olen jo tarpeeksi. Riitän riittämättömänä, saan olla heikko, keskeneräinen, tehdä virheitä,  ja erehtyä. Se vapauttaa minut olemaan ihminen: Muunlaisia ihmisiä ei ole olemassa kuin heikkoja ja keskeneräisiä. Keskeneräisyyteen pitää uskaltaa mennä, koska silloin tulee inhimillisemmäksi ja nöyremmäksi.

Meidät on saatettu paiskata pahantahtoiseen maailmaan jo lapsena.  Olemme saattaneet vakuuttua siitä, että tässä ei voi käydä hyvin. Huono kokemus aiheuttaa menetyksen. Ihminen kadottaa sen,  mitä tarvitsee eniten, luvan olla heikko,  ja se tila on sietämätön. Me saamme olla heikkoja ja tarvitsevia. Rakkaus tunnistaa heikkoudessa tilaisuuden saada rakastaa. Rakkaus vaalii ja kunnioittaa ihmisen heikkoutta ja inhimillisyyttä, koska on niin viisas, että näkee siinä totuuden.

Kummit lähtivät kotiin ja kiittivät rohkeudesta kutsua kylään. Sinä iltana uskoin, että saimme tulla nähdyiksi ja kuulluiksi. Oli tilanne mikä tahansa, ei vajota vaikeuksiin, ei kaaduta tulessa, ei jäädä yksin vaikka pelottaisi. Vaikka emme tuntisi toivoa, voimme suojata toisiamme myrskyiltä. Voimme mennä puolisomme viereen, ottaa vastaan hänen syleilynsä, olla siinä suojassa. Voimme täyttyä rauhalla ja rakkaudella, joka poistaa kaiken pelon ja saada vain olla toinen toisillemme tässä ja nyt.

Kuva: Sebastiaan Stam/Unsplash

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.