Arkihellyyttä etsimässä

Sain ilmaista puolisolleni, että en ole pitkään aikaan saanut häneltä hyväksyvää katsetta, hymyä enkä kehuja. Hän sai ilmaista minulle, että ei ole pitkään aikaan saanut minulta halauksia, suukkoja ja kosketusta. Emme olleet tulleet kuulluksi puolisoni kanssa, ja siksi meidän arkihellyytemme oli vähentynyt ja kohtaaminen vaikeutunut. En pysty hyppäämään sydämen tasolle tyhjästä tunnetilasta enkä liian täydestä tunnetilasta, jossa on paljon jakamatonta asiaa.

Tunneyhteys puolisooni paranee, kun saan tarvittaessa jakaa mielen päällä olevia asioita ja hän osoittaa kiinnostusta minulle tärkeään asiaan, kuuntelee ja myötäelää. Minulle parasta arkihellyyttä ovat myös hymy, huumori, kannustus ja kehut. Tässä on kova vaatimuslista puolisolle, joka on jäänyt vaille hänelle tärkeitä arkihellyyden osoituksia.

Sen takia parisuhteessa on hyvä keskustella siitä, minkälaisesta arkihellyydestä molemmat pitävät ja sopia, mistä olisi helpointa aloittaa. Ei tarvitse täyttää heti koko listaa vaan aloittaa vaikka yhdestä asiasta, kuten puolisoni aloitti kehumalla paistamiani munkkeja ja katettua terassia, jossa nautimme munkit kahvin kera. Tämän jälkeen minun oli helpompi lähestyä ja halata puolisoani, kömpiä illalla hänen viereensä sohvalle, liimautua yöksi hänen kainaloonsa ja antaa aamulla lähtösuukko ennen töihin lähtemistä. Myöhemmin puolisoni lähetti minulle whatsapp-viestin, jossa oli suukko-emoji. Illat, viikonloput ja kahdenkeskinen aika sujuvat paremmin ja niitä alkaa odottamaan, kun arkihellyys kasvaa.

Etsikää aina toivoa ja näköalaa parisuhteellenne. Harjoitelkaa olemaan aidossa kontaktissa itseenne, koska silloin teidän on mahdollista olla aidossa kontaktissa myös puolisoonne. Parisuhteessa jaetaan paljon sisäistä puhetta, sitä kuunnellaan ja sitä ilmaistaan toiselle ihan eri tavalla kuin muissa suhteissa.

Parisuhde on toisen kuuntelemista, katselemista ja koskettamista. Se on myös luottamusta ja läheisyyttä itseenne ja puolisoonne. Yritetään kohdata puolisomme ja pysyä samanaikaisesti itse erillisenä puolisostamme. Jos tuntuu siltä, että kaikista yrityksistä huolimatta kokee vain toivottomuutta ja näköalattomuutta, hankkikaa ammattiapua ja rinnallakulkijoita. Jos taas hellät tunteet puolisoa kohtaan ovat kateissa, pienet rakkauden teot auttavat. Voi ainakin lähettää viestin ystäville ja kysyä, mikä on parasta arkihellyyttä. Ehkä se johtaa uuteen kohtaamiseen puolisosi kanssa.

kuva: Priscilla du Preez/Unsplash