Kymmenen tapaa pilata avioliitto

Teemme virheitä koko ajan ja opimme jatkuvasti. Lainasin Marriage365-sivustolta listan asioista, jotka voivat johtaa avioliiton päättymiseen. Yritetään yhdessä päästä näistä tavoista.

1. Jähmety parisuhteeseen

Kukaan ei halua puolisoa, joka ei halua tehdä mitään muuttuakseen ja kasvaakseen. Me olemme kaikki keskeneräisiä ja meillä on varaa kasvaa ja kehittyä. Aseta henkilökohtaisia tavoitteita ja kerro ne puolisollesi. Ala tekemään listaa unelmistasi, jotka haluaisit saavuttaa.

1. Vietä aikaa puhelimen ja television äärellä

Oletko koskaan puhunut jollekin, joka selaa puhelinta tai katsoo olkapääsi yli televisiota? Se tuntuu kamalalta ja siitä tulee sellainen olo, että ei tule kuulluksi eikä nähdyksi. Jotta olisit enemmän läsnä, laita puhelin pois kädestäsi ja sulje se tiettyyn aikaan päivästä. Opettele rajoittamaan television katseluaikaa. Varo Instagramin ja Facebookin rajatonta syötettä, todellisuudessa ne ovat aikavarkaita meille kaikille.

1. Tule tylsäksi

Älä lopeta harrastuksiasi, vaan ole aktiivinen. Kokeilkaa uusia asioita, viettäkää aikaa ystävienne kanssa, nouskaa sohvalta ja luokaa muistoja yhdessä. On helppoa ajautua rutiineihin, mutta haasta itsesi rikkoaksesi niitä ja ole seikkailunhaluinen. Suunnitelkaa uusia treffi-iltoja; älkää menkö aina elokuviin, jos olette sitä tehneet. Olkaa aktiivisia, keksikää yhteistä tekemistä, jossa voitte rinnakkain palvella muita, esimerkiksi jokin vapaaehtoistyö, kuten minulla ja miehelläni on avioliittotyö. Autettavia riittää.

1. Laita muut puolisosi edelle

Jos priorisoit ystäväsi, työkaverisi tai vanhempasi puolisosi yläpuolelle, sinulle tulee vaikeuksia kotona. Et voi jakaa aikaasi jokaiselle. Mentyäsi naimisiin ja perustaessasi perheen lupauduit jakamaan aikaasi ensisijaisesti puolisollesi ja perheellesi. Puolisosi ansaitsee jakamattoman huomiosi eikä sitä mikä jää jäljelle muilta. Puolisosi mielipiteiden ja ideoiden tulisi merkitä enemmän kuin muiden.

1. Ohita ongelmat

Kenelläkään ei ole täydellistä avioliittoa. Kaikissa avioliitoissa on ristiriitoja. Et voi lakaista ongelmia maton alle. Ohittamalla ongelmat teet kodistanne miinakentän, joka räjähtää jossain vaiheessa. Hyvä kommunikaatio edellyttää, että osaat kertoa mitä haluat etkä oleta puolisosi lukevan ajatuksiasi.  Opetelkaa todella kuuntelemaan toisianne.

1. Pidä mykkäkoulua

Mykkäkoulu osoittaa, että olet luovuttanut parisuhteessasi. Et ole enää halukas käsittelemään mitään ristiriitaa. Mykkäkoulu on rankaisevaa, alentavaa ja häpäisevää. Luot sillä puolustusmuurin, joka ei päästä mitään sisään eikä ulos. Varoitan, tällainen taktiikka on varma merkki huonosta parisuhteesta. Tällainen reaktio tulee yleensä konfliktista, josta on tullut niin ylivoimainen, että et pysty sitä emotionaalisesti käsittelemään. Vaikka saatat tarvita hetken olla yksin rauhoittuaksesi, tavoitteesi ei saa olla rangaista puolisoasi tai välttää hänen kuuntelemistaan.

1. Lopeta seksielämä

Varma tapa saada emotionaalista etäisyyttä sinun ja puolisosi välille, on luoda leveä kuilu fyysisesti. Intiimiys on liima, joka pitää pariskunnan yhdessä ja seksin tulisi olla listallasi. Oletko kuullut joskus jonkun sanovan orgasmin jälkeen: ”No, tämä oli ajan tuhlausta!” Oletko liian kiireinen? Varaa seksille aika. Lakkaa keksimästä selityksiä!

1. Käytä enemmän rahaa kuin sinulla on käytettävissäsi

Raha on usein avioerojen syiden kärkilistalla. Velka on kamala taakka avioliitossa. Kuriton rahankäyttö tuhoaa sinut. Kuinka päästä eroon siitä? Lakkaa käyttämästä rahaa, jota sinulla ei ole. Ota tavoitteeksi velaton elämä. Pysy budjetissa ja osta vain sitä, mitä todella tarvitset. Se voi olla ylivoimaista aluksi, mutta niin täytyy tehdä, kun on kyse rahasta. Seuratkaa yhdessä rahankäyttöänne ja listatkaa tulot ja menot. Sanotaan, että arvostat sitä, mihin laitat rahasi.

1. Uhkaa avioerolla

Avioerolla uhkaaminen on kaukana reilusta tavasta riidellä. Käyttämällä riitatilanteessa aseena sanaa ”avioero” pudotat ydinpommin koko riidan keskelle ja yksinkertaisesti tuhoat kaiken minkä näet, myös itsesi. Mihin pyrit, kun käytät “avioero”-sanaa? Miksi ponnistella yhtään enempää keskustelussa, jossa toinen on jo pakkaamassa laukut. Puoliso, joka käyttää ”avioero”-sanaa riitatilanteessa on joko luovuttamassa tai uhkailee. Hän asettaa toisen tilanteeseen, jossa hän on yksin taistelemassa parisuhteenne puolesta tai ajattelee ”mitä vaivautua edes yrittämään”. Avioliitto voi olla vaikea ja luovuttaminen tekee siitä vielä vaikeampaa. Sitoudu siihen, että poistat tämän sanan sanavarastostasi.

1. Pidä salaisuuksia

Joskus pariskunnat välttävät vaikeita aiheita tai salaavat asioita, joista puoliso ei ehkä halua kuulla. Jos syvällä sisimmässäsi koet jostain asiasta, että sinun pitäisi kertoa siitä, ole rehellinen, äläkä salaa sitä. Valitettavasti mitä pidempään pidät salaisuuksia, sitä huolestuneemmaksi ja syyllisemmäksi tulet. Salaisuuksien pitäminen voi johtaa masennukseen, stressiin ja lopulta heikentää avioliiton pohjaa. Täydellistä läheisyyttä ei voi saavuttaa ilman täydellistä avoimuutta. Ainoat sallitut salaisuudet avioliitossa ovat syntymäpäivä- ja vuosipäivälahjoja ja juhlia varten!

Lähde:

Kuva: Pixabay

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.