Miten löytää luottamus, joka ei horju

Miten voi luottaa elämään, kun on kokenut pettymyksiä? Miten voi luottaa elämään, kun ei koe parantumista? Miten voi luottaa elämään, kun pelkää eikä tiedä mitä pitää tehdä? Vaikeita kysymyksiä, joihin pitäisi etsiä luotettavia vastauksia.

Luottamus on vaikeaa, jos ei usko siihen, että voi luottaa. Eräs poika kertoi sairastuttuaan masennukseen, että vaikeimmissa tilanteissa auttoi, että oli kaksi ystävää, joihin hän luotti 100-prosenttisesti. Ajattelin pitkään, että sellainen luottamus voi olla vain Jumalaan, mutta ei ihmisiin, koska en luottaisi itseenikään 100-prosenttisesti. Luottamus on ollut minulle vaikeaa sen takia, että minulle hyvin läheiset ihmiset ovat pettäneet luottamuksen, joka minulla heihin oli. Kun kerran päätin, että vain Jumalaan voi luottaa, minun on pitänyt oppia tuntemaan hänen luonnettaan. Uskon, että Jumala on hyvä ja rakastava, vaikka tässä elämässä tapahtuu sekä hyviä että pahoja asioita.

Isäni oli rakastava, luotettava ja aina lähellä, kun tarvitsin. Jumala on kaikkivaltias niin hän voi tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa. Luottamukseni Jumalaan horjui, kun isäni kuoli. Olen ymmärtänyt, että hän myös antoi meille vapaan tahdon, koska ei halunnut meidän olevan robotteja, ja siksi avasi oven myös synnille väärien valintojen kautta. Hän halusi meidän tekevän oikeita valintoja. Silti valitsin epäluottamuksen. Toisen kerran luottamukseni Jumalaan horjui, kun poikaystäväni kuoli auto-onnettomuudessa vain 20-vuotiaana. Silloin ajattelin, että miksi hyvät kuolevat nuorena, kun ilkeät elävät kauan. Miksi ystäväni kuoli rintasyöpään taisteltuaan sitä vastaan seitsemän vuotta? Miksi ystäväni lapsi tukehtui ja kuoli vammoihinsa?

Tukiparityössä tapaamme mieheni kanssa pariskuntia, joilla on paljon erilaista kärsimystä parisuhteessa. En voi kuin kuunnella ja ohjata. Olen opetellut hyväksymään, että en tiedä kaikkeen vastausta. Jos minulla olisi kaikki maailman vastaukset, ei minulla olisi mitään syytä luottaa Jumalaan tai kehenkään ihmiseen. Jumalasta tekee Jumalan myös se, että me emme tiedä kaikkea, mitä hän tietää. Jos tietäisin kaiken, en tarvitsisi häntä mihinkään tai ketään muutakaan. Jokaisen elämässä tulee tapahtumaan asioita, joita ei ymmärrä. Voin antaa vain joitakin syitä kärsimyksiin. Jokainen kuitenkin tekee omat valintansa ottaako ne vastaan.

Joskus elämässä on ongelmia, koska teemme typeriä valintoja. Kuinka monta kertaa joudumme ongelmiin ihan omasta syystä ja jos joku ei auta meitä, suutumme siitä? Jos lapsesi on vaikeuksissa ja kärsii, en usko, että olet onnellisempi kuin lapsesi. Kun lapsesi kärsii, ottaisit mieluummin hänen kipunsa itsellesi. Varsinkin, jos se johtuu hänen huonoista valinnoistaan. Minä ainakin haluaisin paukuttaa järkeä lapseni päähän, koska en ymmärrä, miksi hän ei kuuntele, ja joudun seuraamaan sivusta. Siitä huolimatta rakastan lastani, vaikka hän tekee vääriä valintoja. Olen ymmärtänyt, että näin Jumala rakastaa meitä. Itse kysyn usein, olenko avannut oven ongelmille, jos niitä on omassa elämässäni. Teen tätä siksi, että haluan oppia tekemään oikeita valintoja. Joskus voin käyttäytyä tietämättäni huonosti. Joskus minullekin pitää näyttää mitä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä. Joskus teemme asioita niin nopeasti, paljon ja väsyneenä, että emme ymmärrä, mitä olemme tehneet väärin.

Myös toisten pahat teot aiheuttavat meille kipua. Mieheni uskottomuus aiheutti minulle paljon kärsimystä eikä se ollut minun syytäni vaan hänen. Se oli epäoikeudenmukaista ja epäreilua. Mieheni huonot valinnat vahingoittivat minua. Toivoin, että kivut olisi otettu pois minulta siinä tilanteessa, mutta ei niitä otettu. Heti kun tein omia valintoja, jokainen hyvä valinta peruutti mieheni huonoja valintoja. Sen sijaan, että olisin tullut katkeraksi siitä, että tulin väärin kohdelluksi ja tuhlannut aikaani miettien miksi, jätin tällaiset kysymykset pois ja päätin luottaa siihen, että huonot asiat kääntyvät hyväksi. Päätin antaa hänelle anteeksi ja tehdä hyviä omia valintoja. Minua on vahingoitettu kuten varmaan monia teistäkin on eri tavoin. Emme voi välttyä pahuudelta, koska sitä on maailmassa. Mekin vahingoitamme muita huomaamattamme tai emme välitä, koska itsekin kärsimme. Silloin emme ole herkkiä muiden tunteille. Kaikki ei aina mene kuten haluaisimme, mutta se ei tee muista ihmisistä pahoja. Joskus vain elämme niin kovan paineen alla ja se ympäröi meitä.

Saatamme siis kärsiä omien valintojemme takia, toisten valintojen takia tai yleisen maailmassa olevan pahan takia. Kiitollisuus siitä, mitä meillä on, auttaa niiden aikojen yli, jolloin meillä ei ole sitä mitä haluaisimme. Kiitollisuus siitä mitä omistamme, auttaa niiden aikojen yli, jolloin tarpeemme eivät ole täyttyneet. Kiitolliset sanamme erityisesti epäoikeudenmukaisen kärsimyksen keskellä on suurin mahdollinen luottamuksen osoitus Jumalaa ja elämäämme kohtaan. Kun kohtaamme jotain epäoikeudenmukaista ja silti voimme kiittää ja todella tarkoittaa sitä, on se vahva todistus, että luotamme Jumalaan. Meillä on usein kuitenkin enemmän kiitosaiheita kuin valituksen aiheita.

Kuva: iStock / Carabiner picture