Poikkeustilassa

Sinivuokot nostavat päätään viimesyksyisten lehtien alta. Hyasintitkin puskevat läpi ja krookukset leikkivät piirileikkiä kevättuulessa. Poikkeusolojen keskelle kevät tulee kuten ennenkin. Jo monta viikkoa käpytikka on noputtanut ränniin soidinrummutustaan.

Poikkeustila on tuonut etätyöt kattomme alle. Nyt en enää pelkästään minä kamppaile työn ja vapaa-ajan rajan vetämisessä, vaan siinä samassa liemessä on myös puolisoni. Työmatka on liian lyhyt, huoneesta keittiöön, ”arkisen askarekaavun” karistamiseksi. Tarvitaan enemmän sopimuksia vapaalle vaihtamisessa, koska työ pirstaloituu moneen osaan. Rakkaussuhteen tulisi näissäkin oloissa elää työasioitten, ”kuivien lehtien” alla, kuin kevään kirkkaat sinivuokot. Niillekin pitää raivata enemmän tilaa, että pääsevät kunnolla hehkumaan.

Ei maailma ole ensimmäistä kertaa poikkeustilassa. Nyt vain juuri me olemme tämän todistajia. Poikkeusoloissa elivät myös Jeesuksen opetuslapset runsaat 2000 vuotta sitten. He olivat menneet Galileaan vuorelle sekavin tuntein ja hämmentyneinä. Herra oli ristiinnaulittu, mutta hänen oli nähty elävän.

Yhtäkkiä Jeesus oli vuorella heidän keskellään. Taivaan oven ollessa jo raollaan hän siunasi opetuslapsiaan ja kehotti heitä menemään kaikkialle maailmaan ja julistamaan evankeliumia kaikille luoduille. ”Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka.”

Sen jälkeen hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istui Jumalan oikealle puolelle. Se on poikkeustilassakin suuren juhlan arvoinen asia. Ylösnoussut Vapahtajamme on tärkein rakkaussuhteemme. Hän on se, joka muuttaa veden viiniksi, erämaan yrttitarhaksi, kuolleen eläväksi. Kunhan vain annamme luvan.

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.