Anteeksianto on ihme

Kesäinen tuuli leikki Vaasan torilla. Kävelimme kohti kirkkopuistoa ykköset yllä. Kannoin valkoista rasiaa. Puiston laidalla varjoisassa nurkkauksessa istui elämää nähnyt joukko. Joku heistä huikki havaintojaan meistä toisen hillitessä: ”Älä huutele noille, ne ovat ylioppilaita.” Kolme viikkoa aikaisemmin kanssani kulkeva olikin päässyt ylioppilaaksi, minä jo vuotta aiemmin. Istuimme kesän vehreitten koivujen katveeseen. Avasin rasian ja annoimme kihlasormuksen toisillemme. Oli juhannuksen aatonaatto.

Siirrytään neljäkymmentä vuotta eteenpäin. Istumme keittiön pöydän ääressä vakavina. Samalla tavalla kuin joskus ennen seminaarissa, kun illan tunteina vielä ratkoimme parisuhteen pulmia. Hämäryys syveni ikkunoitten takana Vuorikadulla, mutta vielä teimme suuria löytöjä. Silloin pohdimme kysymyspaperit edessämme. Niistä luimme: Kuinka määrittelen itseni ja puolisoni välille syntyneen ongelman?

Enää emme tarvitse papereita, mutta ristiriitoja tulee edelleen. Ilta-auringon värjäämässä keittiössä kumpikin yrittää kommunikoida toiselle omaa osuuttaan, jotta pääsisimme ulos kivuliaitten tunteiden viidakosta. Se ei ole helppoa, koska sydämessä käydään sotaa. Vaikka pääsisimmekin asioissa eteenpäin, tunteet eivät heti hellitä. Yksinäisyys, epäonnistuminen tai arvottomuus voi seurata sänkyyn asti. Asiatkin jäävät kesken, niissä on usein monta kerrosta. Tarvitaan jotakin yliluonnollista, joka sulattaa sisimmän.

Matka anteeksiantoon voi olla kuin kompurointi louhikosta rantaan. Joskus astunnan alla kivi lonksahtaa paikaltaan, mutta naarmujen ei tarvitse pysäyttää. Anteeksiannon virvoittavaan veteen hypätään tahdon päätöksellä. Tunteet seuraavat perässä. Joskus ratkaiseva askel on toisen varovainen hipaisu tai yllättävä suudelma, joka lopulta saa aikaan olomuodon muutoksen. Anteeksianto on ihme.

Samalla penkillä on taas hyvä olla, juuri siten kuin vuosikymmeniä sitten Vaasan kirkkopuistossa.

Kuva: Shutterstock / Dan76

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.