Lahja

Sukulaismieheni eli eristäytynyttä elämää vetoisassa tuvassaan. Ei ollut toimivaa vesijohtoa eikä keskuslämmitystä. Pihasaunankin katto oli romahtanut niskaan hänen saunoessaan. Tuvan ikkunat saivat talvisin jääkerroksen ja sisällä hän selvisi vain paksu palttoo yllään. Joulun aikaan monet veivät hänelle lahjoja: lämpimän filtin, flanellipyjaman ja paksut villasukat. Kun miehestä aika jätti, talon uusi omistaja remonttia tehdessään kantoi pois kaiken irtaimiston. Siinä vaiheessa löytyi monta avaamatonta pakettia, joihin liittyvät kortitkin olivat suljettuina kuorissaan. Pehmeitten pakettien sisällöt olivat jääneet käyttöä vaille.

Tarina kertoo afrikkalaisesta, joka ilmoitti nimensä 1950-luvulla USA:n vihreän kortin arvontaan ja voitti. Hän säästi rahaa ja sai juuri ostettua matkalipun laivaan. Sen vuoksi hänellä oli mukanaan vain niukat eväät, jotka hupenivat heti alkumatkasta. Kun toiset matkustajat menivät ravintolaan syömään, mies asteli hyttiinsä kärsimään nälkää. Laivan lähestyessä satamaa yksi lopulta kysyi, miksi hän ei koskaan tullut heidän kanssaan aterioimaan. Mies paljasti, että rahat olivat riittäneet vaivoin matkalippuun.

– Etkö tiennyt? Kaikki ateriat kuuluivat lipun hintaan! toinen huudahti.

Sain kristillisen kasvatuksen. Jo varsin pienestä tiesin, että Jumala kuulee rukoukset ja vastaa niihin.  Kouluuni johti oikopolku, jonka varrella kasvoi suuri kuusi, sen juurelle polvistuin aamuisin. Meni monia vuosia, yli kaksi vuosikymmentä, ennen kuin ymmärsin, että Jumalan valmistama pelastus on lahja. Siihen tarvittiin erilaisia askelmia. Tuntemattomat miehet soittivat puolisolleni ja pyysivät häntä miesten raamattupiiriin. Vähän myöhemmin pääsin itse naisten piiriin. Sen tärkein opetus oli, että Raamattua voi soveltaa käytäntöön. Se ei olekaan kirjahyllyssä pölyttyvä vihkiraamattu, vaan jokapäiväinen apu. Aikanaan polkumme johti avioliittoleirille ja myöhemmin Englantiin, jossa saimme kasvaa perheenomaisessa seurakunnassa.

”Kiitos Jumalalle hänen sanoin kuvaamattomasta lahjastaan!” (2. Kor.10:15)

Ulla-Maija Lammi-Ketoja

Blogisti

Naimisissa, neljä aikuista lasta.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.