Ainutlaatuisia kohtaamisia

Kahden vierekkäin seisovan koivun paljaat oksat risteilevät toisissaan.  Niiden takaa sädehtii aurinko, keskitalven harmaan päivän yllätys.

Mieheni miettii paikkaa, minne hän voisi koota kaukoputkensa kolme päivää ennen jouluaattoa, talvipäivänseisauksena. Silloin Jupiter ja Saturnus käyvät vain asteen kymmenyksen päässä toisistaan. Samassa näkökentässä niiden kuut sekoittuvat keskenään. Viimeksi planeetat kohtasivat vuonna 1623. Maailma on muuttunut, mutta kohtaaminen taivaalla on sama.

Avioliitto on ainutlaatuinen kohtaaminen sen intiimiyden ja pysyvyyden vuoksi. Voimakas, pitkäkestoinen vuorovaikutus muuttaa kumpaakin puolisoa. Prosessi voi olla kivuliaskin, koska aluksi astutaan toistensa sielun miinoihin. Liiton edetessä, kun miinat on yhdessä käsitelty ja purettu, suhteen ilmapiiri alkaa parantua ja onnellisuuden kokeminen vahvistua. Parhaiten prosessointi onnistuu anteeksiannon hengessä. Sen seurauksena ykseys vahvistuu

Joulunaika koronan kurimuksessa merkitsee vähemmän tapaamisia, pienempiä ruuhkia, yksinkertaisempaa juhlaa. Ehkä ne harvat kohtaamiset ovat sitäkin merkityksellisempiä: Näemmekö heidät, joiden kanssa jaamme elämän joka päivä?

Korttikin voi johtaa jaettuun tuokioon tuulikaapissa. Iltapäivän hämärissä pikkutyöt naapurista toivat tekemänsä joulukortit. He tulivat toistamiseen, koska aiemmin päivällä emme olleet tavattavissa. He halusivat ojentaa kättensä työt henkilökohtaisesti. Ihailimme hienosti askarreltuja joulukuusia ja korttien täydeltä loistavaa kimalletta. ”Katsokaa toistakin sivua”, ohjeisti pienempi postintuoja. Siellä luki hänen nimensä.

Joulukuun iltapäivä pimenee nopeasti. Puut piirtyvät mustina viivoina taivasta vasten. Vaikka maailma on muuttunut, lähestyvän juhlan sanoma on edelleen sama.  Koronarajoitustenkin aikana niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa ja katsovat taivasta, loistaa valkeus.

Kuva: pixabay

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.