Mitä kukat puhuvat meille?

Kukkapenkin reunamalla hehkuu hentovartinen loistosädekukka. Sen keltaiset terälehdet muuttuvat mykeröä kohti punertaviksi. Kukka on kaikessa yksinkertaisuudessaan viehättävä. Mieleeni juolahti, että se voisi kuvata kommunikaatiokielellä aistihavaintoa. Itseilmaisun kehällä aistihavainto tarkoittaa selkeää, tarkkarajaista ilmaisua, jonka näen, kuulen, haistan, maistan tai fyysisesti tunnen. ”Näen sinun hymyilevän.” Kun tällaisen kukkasen ojentaa toiselle, hänen on helppo se vastaanottaa.

Saniaiset kasvavat aluskasvillisuutena metsässä, koska ne viihtyvät varjoisilla ja kosteilla paikoilla. Puutarhassa ne voimistuvat usein roteviksi ja reheviksi. Vauhtiin päästessään ne helposti peittoavat kaiken muun alleen. Saniainen muistuttaa tulkintaa. Tulkinnat saattavat hautua aluskasvillisuutena sisimmässämme. Joskus niiden vaalija voi erehtyä pitämään niitä faktoina. Tällöin arkisista keskusteluista tulee tiheitä ja puskamaisia. Jos puutarhassakin saniaiset pääsevät leviämään valtoimenaan, voimme pian ajatella niiden kuuluvan maisemaan.

Terijoen salavan alla hehkuu kesäkukkaniitty. Siinä kukkivat unikot, saipot, ruiskaunokit, tarhaneidot, tuoksupielukset ja monet muut. Kukkaniitty kasvaa siemenkankaasta, joka kätketään keväällä mullan alle ja ahkeran kastelun tuloksena sieltä nousee monisävyinen kukkien kirjo. Se on kuin itseilmaisun kehän tunnelohko. Tunteemme nousevat omasta siemenpeitostamme: sisimpämme kerroksista, joita emme itse edes tiedosta. Kaikenvärisille tunteille, niin negatiivisille kuin positiivisillekin, on oma tilansa.

Maanpinnasta terassin paalua pitkin kasvaa sinikukkainen kärhö. Sen köynnökset suikertavat yläverantaa kohti ja kurkottavat valoon. Kärhö on kuin tietoisuuden kehän pyrkimys.

Päärynäpuusta puutarhan perällä kuuluu silloin tällöin kopsahdus, kun kypsyneet, keltaposkiset hedelmät putoilevat maahan (ne ovat kauhean karvaita). Se muistuttaa toimintalohkoa. Ilmaisussamme tulisi olla menneen, nykyisen ja tulevan toiminnan kuvauksia. Kuten eräs entinen pääministeri sanoi: ”Minä juon nyt kahvia.”  Se oli kuin juuri kypsyneen päärynän kopsahdus loppukesän nurmikkoon.

Kasvaakseen kasvit tarvitsevat ”rakkautta ja Substralia”, vettä ja auringonvaloa. Kommunikaatiokaan ei pelkkänä tekniikkana toimi, ellei sen pontimena ole rakkaus, joka on vuodatettu sydämiimme Pyhän Hengen kautta.

Kuva: Shutterstock / Tom Meaker

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.