Pienten voima

Vuosia sitten istuimme mieheni kanssa markkinatorilla esittelypöydän ääressä. Valtava varjo suojasi täysillä hehkuvalta auringolta. Kahvinkeitin porisi ja makeaa oli tarjolla. Pöytämme tekstissä luki: ”Testaa suhteesi tila.” Luoksemme pysähtyvät täyttivät Romanttisen rakkaussuhteen kyselyn.

Olimme seitsemänä kesänä Kirkkonummipäivillä mainostamassa perhepiiriämme, usein ystäviemme avustuksella. Toisinaan ihmiset pysähtyivät luoksemme vain kertomaan oman elämänsä tarinaa musiikin pauhatessa taustalla ja väkijoukon velloessa ympärillä. Kerran eräs nuori nainen palasi nopeasti kotiin ja lähetti miehensä paikalle täyttämään kyselylomaketta. Heistä tuli ensimmäiset piiriläisemme. Oli niitäkin, jotka sanoivat heti: ”Tämä on meidän juttumme”, mutta katosivat kuin tuhka tuuleen.

Parin vuoden jälkeen puskaradio alkoi toimia tehokkaasti emmekä voineet enää mainostaa markkinoilla. Nyt takana on viisitoista toimintavuotta, joista viimeisin toteutui kokonaan verkossa. Yksivuotias pikkutyttö, joka alussa tuli vanhempiensa kantamana piiriin, on nyt lastenhoitotiimissä ohjaamassa pienempiään.

Lapsuudessani äitini oli kylämme yhteistalon naistoimikunnan puheenjohtaja. Kymmenhenkinen joukko toimitti joululehteä, esitti näytelmiä ja järjesti illanviettoja. Niiden tuotolla pidettiin talo kunnossa ja tehtiin hankintoja. Iloisen yhdessä tekemisen myötä kylä pysyi elävänä.

Naapurissa asunut ystäväni piti minulle askartelukerhoa, vaikka en ollut mikään kädentaitaja. Virkkasin maton, josta tulikin tyyny. Yhteiset hetket neljä vuotta vanhemman ja taitavan Sinikan kanssa olivat minulle juhlaa arjen keskellä.

Ruuhkavuosina asuimme kerrostalossa, jonka toimikunta järjesti kevät- ja syystalkoot. Näitten kohokohtien lisäksi kansainvälinen joukko kokoontui kerhohuoneelle joulujuhlaan. Siellä vanhin asukas muisteli lapsuutensa karkeita kasvatusmenetelmiä ja työvuosiaan karjakkona, jossa hän oli valtahierarkiassa heti isännästä seuraava. Lukuisa lapsilauma kuunteli silmät hämmästyksestä pyöreinä. Eri sukupolvet kohtasivat.

Pienissä yhteisöissä on salattua voimaa. Lukupiirit, bridgekerhot ja soittoniekkojen kokoontumiset synnyttävät elinikäisiä muistoja. Niissä solmitaan siteitä, jotka eivät koskaan muuten syntyisi. Pienissä puroissa kohisee suurten virtojen pauhu, joukkoon kuulumisen ja parhaimmassa tapauksessa rakastetuksi tulemisen kokemus.

Kuva: Unsplash

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.