Poikkeustila

Verannalla palaa kynttilöitä. Niiden liekit lepattavat syystuulessa, joka humisuttaa puitten lehvistöjä. Mäntyjen takaa pilkottaa tähtitaivas. Saunasta piipahtaminen syyshallaisella parvekkeella on virvoittava kokemus.

Olemme eläneet hektistä viikkoa, mutta miltei jokailtainen sauna on tuonut lepoa vilkkaisiin päiviin. Kiireen keskellä halusimme vaalia hetkiä, jotka pitivät tunnesuhdettamme yllä.  Muuten se helposti olisi hukkunut arjen deadlineihin, joita meille parin päivän sisälle osui monta.

Molemmat tiedostimme elävämme poikkeustilassa, jolloin tarvitaan joustoa. Elastisuus riittää, kun aikaraja tiedetään. Niin pian kuin mahdollista, palataan normaaliin. Jos näin ei käy, arjen vaateet ja kiire jäävät päälle ja kohta on tärkeysjärjestys mullin mallin. Jo vanha kansakin sen tiesi, etteivät työt tekemällä lopu.

Tätä kirjoittaessani poikkeustila on juuri päättymässä. Mielessä on kiitollisuus, että selvisimme siitä.  Koimme myös erityistä siunausta, koska asiat sujuivat sukkelasti. Hilkulla oli tulla yksi väärä tulkinta aamuisen teekupin ääressä. Onneksi kärpänen ei paisunut härkäseksi eikä riitaa tullut koko viikolla.  Oikeastaan oli aika romanttista tehdä luentokalvoja yön tummina tunteina. Terijoen salava huiski oksiaan ikkunan takana, sataa tihutti ja joku tumma hahmo, myöhäinen kulkija, taivalsi tietä pitkin kohti omaa määränpäätään.

Ulla-Maija Lammi-Ketoja

Blogisti

Naimisissa, neljä aikuista lasta.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.