Tyhmyyttäkö?

Vuosien varrella olen ajatellut, miksi niin monet eroavat. Olen mielestäni oivaltanut, mistä tämä johtuu. Kysymys on vain tyhmyydestä, tai hienommin sanottuna tietämättömyydestä.

Avioliitto on parasta ja samalla vaativaa kahden ihmisen jatkuvaa kohtaamista, missä aikaisemmin selviltä tuntuvat asiat ovat usein uuden haasteen edessä. Ilman säännöllistä huoltoa parhainkin liitto joutuu ongelmiin, joissa tarvitaan Jumalan kohtaamisen lisäksi usein vertaistukea.

Miehen ja naisen erilaisuus on musertava voima tai oikein oivallettuna hyvä työkalu. Ehkäpä tämä ei ole ainoa syy erojen moninaisuuteen, mutta yksi suuremmista. Alussa erilaisuus on ilon ja salaperäisyyden verhoama asia, mutta vuosien myötä siitä voi tulla jatkuva erimielisyyden aihe. Erilaiset arvostukset ja asenteet kärjistyessään antavat kasvupohjan ristiriidoille, jotka ilman perusteellista selvittelyä tulehduttavat suhdetta.

Opetamme leireillä kommunikaatiota, joka onnistuessaan sulattaa ristiriidat, mutta vain onnistuessaan. Olen vuosien varrella havainnut, että jopa miltei kommunikaation ammattilaiset sortuvat luulemisen ja väärin ymmärtämisen ansaan.

Suurimpia kysymyksiä minulle on: Miksi pitkään oppia saaneet parit eroavat? Antaako tähän mysteeriin vähän selitystä rikkinäisyys syvissä sielun sopukoissa, joka elämän kriisissä ajaa kaiken opitun ylitse ja johtaa liiton haaksirikkoon?

Tätä haaksirikkoa näyttää edeltävän useimmiten poisjääminen yhteydestä, leireiltä ja seurakunnasta. Kaiken kommunikaation opetuksen ja tietotaidon kasvattamisen lisäksi sielu kaipaa eheyttä.

Tämä eheyden tarpeen syvä ymmärtäminen johtaa parhaimmillaan tilanteeseen, jossa Jumalan läsnäolo konkretisoituu ja antaa armollisuuden itseä ja puolisoa kohtaan. Ilokseni voi todeta, että paras resepti onnistuneeseen parisuhteeseen näyttää olevan säännöllinen huolto ja toisten yhteydessä pysyminen.

Image by Alexas_Fotos from Pixabay

Aarni Kontturi

Blogisti

Mies ilman työvelvoitetta: siis eläkkeellä. Työura myynnin ja markkinoinnin parissa. Ymmärrän miehiä, joilla on isot pinot puita mökillä, ja pino vain kasvaa.