Syksy saapuu

Kenties kesän viimeinen hellepäivä säätiedotuksen mukaan, näin sanoo aamu-uutiset. Uutiset koronasta ja sen mahdollisesta toisesta aallosta täyttävät uutistarjonnan.

Olemme rouvan kanssa olleet jo yli 5 kuukautta mökillä, jonne muutimme maaliskuussa koronaa karkuun. Auton mittariin ei koskaan aikaisemmin ole tullut näin pieniä matkamittarin lukemia. Kesän juhlat ja tapahtumat jäivät pääosin väliin, miltei kaiken ollessa suljettuna.

Mökillä on kyllä tekemistä riittänyt, joten aika ei ole mennyt toimettomana. Halkoja on tehty riittävästi, puutarha on hyvällä alulla, takka on varustettu takkasydämellä ja paljon muutakin on puuhattu. Toivo elämän normalisoitumisesta voittaa kaikesta huolimatta.

Syksyn miesten leirit näyttävät toteutuvan, joten olen mukana ainakin Karkun, Padasjoen ja Paltamon tapahtumissa. Aikaisemmin kirjoitin kivuliaasta kihdistä ja uudesta elämän järjestyksestä, jossa siirrytään alempaan painoluokkaan. Kihti on nyt kurissa ja paino putoaa, jopa suunniteltua nopeammin.

”Mitä Jeesus tekisi?” Tämä ajatus on seurannut minua koko kesän ja toivottavasti koko elämän. Rukous läheisten ja lähipiirin puolesta on normaalia, joten uskoin tulosten jo etukäteen näkyvän. Tästä suuret kiitokset Jeesukselle, tulokset ovat jo näkyvissä.

Rukous elämäntapana on minulle opetettu jo lapsena, joten pitää oikein ihmetellä, miksi vastaukset joskus ovat kovin hitaalla? Ystävien rinnalla kulkeminen joskus vaikeissakin tilanteissa on aina palkitsevaa, sillä rukouksessa meillä on valtava mahdollisuus ja rinnalla itse Jeesus Pyhän Hengen kautta.

Joskus rinnalla kulkeminen tarkoittaa käytännön tekoja ja tarvittaessa toisten elämään puuttumista. Aina tulokset eivät ole kovin nopeasti näkyvissä, vaikka olen joskus kovin ratkaisukeskeinen. Kärsivällisyys on asia, jota ole monesti joutunut opettelemaan.

Jokaiselle meistä on annettu lahjoja, joiden avulla voimme palvella lähimmäisiämme. Itse yritän punnita aikani ja ajankäyttöni parhaani mukaan, jotta en olisi se yhden leiviskän palvelija, josta Jeesus vertauksessaan varoittaa. Tässä yritän kuunnella Pyhän Hengen ääntä, jotta välttyisin harhapoluilta.

Näissä ajatuksissa kohti syksyä ja parempaa talvea, kyllä korona voitetaan.

Kuva: Kuvia Suomesta/ Roine Piirainen

Aarni Kontturi

Blogisti

Mies ilman työvelvoitetta: siis eläkkeellä. Työura myynnin ja markkinoinnin parissa. Ymmärrän miehiä, joilla on isot pinot puita mökillä, ja pino vain kasvaa.