Onnellinen

Ehkäpä rohkeasti sanottu, mutta totta tämä on. Olen seurannut erilaisia onnellisuushankkeita ja kuullut ihmisten tarinoita. Onnellisuuden toteaminen on osaltaan myös asennekysymys. Vertaus lasista, joka on puolillaan: Lasi on toiselle puoliksi tyhjä, minulle miltei täysi.

Kohdallani onni näyttää koostuvan isoista ja pienistä asioista sopivana koosteena. Ikä on merkittävä tekijä, useimmat asiat ja tehtävät ovat itse päätettävissä. Ajankäyttöä ohjaa arvopohja, jonka varaan voin rakentaa ajankäyttöni. Sopivassa suhteessa voi palvella lähipiiriä ja laajentaa aluetta hallitusti.

Vuosikymmeniä olen nojannut Raamatun totuuteen, josta esimerkkinä: ”Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.” (EF 2:10)

Tämä heti armon jakeiden jälkeen oleva totuus vapauttaa nojaamaan johdatukseen. Paljon asioita näyttää olevan kuin verhon takana, joka aukeaa ajallaan.

Elämässä on omat vastoinkäymisensä minulla niin kuin ilmeisesti meillä useimmilla. Oma valintani näyttää ratkaisevan suhteeni elämän haasteisiin. Olen valinnut, että teen parhaani ja tyydyn siihen.

Karkun miesviikonloppu ja Padasjoen talkooleiri olivat virkistäviä tapahtumia, joissa oli ilo tavata ystäviä ja uusia miehiä.

Koronasta huolimatta olen rakentamassa tiimin kanssa syysvaellusta, jossa miehet vaeltavat luonnossa ja koontuvat illan hämärtyessä nuotiolle. Vaelluksille luonnon keskellä on taas tilausta, koska muut aktiviteetit ovat koronan takia vaikeampia.

Koronaa paossa mökillä olemme olleet kohta seitsemän kuukautta. On runsaasti aikaa pohtia elämää ja sen merkitystä.

Omat haasteeni kihdin ja painon kanssa ovat kunnossa. Kihti on poissa lääkkeiden ja tarkan ruokavalion seurauksena. Paino putoaa tavalla, joka saa ihmettelemään, miksi en ole aikaisemmin ryhdistäytynyt.

Rouva löytää kätköistään vaatteita, jotka taas mahtuvat päälle. Tämä palkitsee ja motivoi jatkamaan tavoitteeseen asti.

Luonto valmistautuu tulevaan talveen, kurjet ylittävät mökkimme isoina auroina ja suuntaavat kohti etelää.  Vesi järvessä jäähtyy hyvää vauhtia, joten hetket järvessä ovat vain pieniä virkistäytymisiä.

Kuva: Pixabay

Aarni Kontturi

Blogisti

Mies ilman työvelvoitetta: siis eläkkeellä. Työura myynnin ja markkinoinnin parissa. Ymmärrän miehiä, joilla on isot pinot puita mökillä, ja pino vain kasvaa.

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.