Kokemuksemme mukaan neuvomme

Vettä sataa. Sade rummuttaa mökin peltikattoa. Taitaa tulla kesä. Kevät vaihtuu kesäksi lyhyen helleaallon jälkeen.  Nyt nautimme koleasta säästä ja sateesta.

Olemme asuneet mökillä koronaa paossa toista vuotta, tähän alkaa tottua. Luonto on lähellä ja palvelut kohtuullisen matkan päässä. Olemme rouvan kanssa saaneet ensimmäiset rokotukset, joten eiköhän tämä tästä.

Meidän mökkeily alkoi koiranhoidosta reilu vuosi sitten. Me saimme Pimu-koiran hoitoon, kun poikamme matkusti perheensä kanssa lomalle etelään juuri ennen rajoituksia. Nyt nautimme koiranpennuista, jotka syntyivät täällä meidän saunassa neljä viikkoa sitten. Ovat muuten ihmeellisiä otuksia, niiden seuraaminen ja kasvu on mielenkiintoista. Vähän aika sitten koira-aitaus osoittautuu liian matalaksi, siihen tarvitaan lisälauta. Elämme oikeaa perheyhteyttä, lasten ja lasten kavereiden hoitaessa pikkukoiria melkein joka ilta.

Koiraperhe raotti mökkimme ovea, joten meillä käy joitakin pentujen uusia omistajia katsomassa valittujaan. Kohta koiraperhe muuttaa kotiinsa ja me olemme rouvan kanssa kaksin. Eräs vieraamme kysyi, kuinkas kauan te olette olleet naimisissa? Vastaus: ”Kohta viisikymmentä vuotta”, vuotta sai hänet melkein haukkomaan henkeä.

Joskus on vaikea asettua nuorten asemaan, jossa yhteistä taivalta aloitellaan. Viisainta on välttää suoraa neuvomista, koska nuoret ovat joskus melkein kaikkitietäviä. Kysyttäessä toki neuvomme oman liittomme kokemuksen ja opitun pohjalta.

Avioliitto on taito- ja tahtolaji, jossa tarvitaan kaikki mahdollinen apu. Kysymyksessä on myös hengellinen liitto, joka on parhaimmillaan solmittu ihmisten ja Jumalan edessä. Vihollinen käy liittojemme säröihin käsiksi ahkerasti, yrittäen erottaa meidät toisistamme. Tarvitaan vähintään vertaistukea ja turvaamista Jumalan meille tarjoamaan viisauteen.

Kuulemme valitettavan usein uutisia liitoista, joissa ollaan pahasti karilla. Kokemuksemme mukaan näissä liitoissa olisi viisasta turvata ulkopuoliseen apuun, näin asiat saavat paremman tasapainon. Parhaimmillaan ongelmissa olevat parit löytävät tiensä ParAvi-ympäristöön, jossa on tarjolla apua ja tarvittaessa ohjaus edelleen.

Vuosien kokemuksesta olemme rouvan kanssa huomanneet, että yhteys ja kokemusten vaihto avioliittoleirien konkareiden kanssa on parasta elämänviisautta, mitä on tarjolla. Kertaus ja avioliittotapahtumat ovat olleet ja ovat edelleen välttämättömiä elämän rikastuttajia.

Miesten puolella alkaa myös tapahtua. Olin mukana miesten talkooleirillä, jossa tehtiin suuri määrä saunapuita. Työn, opetuksen ja ryhmäkeskustelujen anti oli palauteen mukaan onnistunut. Päätimme jatkaa perinnettä keväällä 2022 ehkäpä suuremmalla joukolla, koska koronan asettama rajoite oli nyt päällä. Odotan innolla loppuvuoden miestapahtumia, toivottavasti tämä on nyt mahdollista.

Henkilökohtaiset tavoitteet painon pudotuksesta ja samalla muutenkin liikkuvammasta elämästä ovat aikataulussa. Painon lähestyessä tavoitetta muut ylipainosta johtuvat ongelmat näyttävät myös korjaantuvan? Rouva ei enää valita kuorsauksesta, kihdistä vain muisto jäljellä, lääkkeiden käyttö puolittuu. Vaikuttaa elämä olevan mallillaan. Eihän tästä enää näytä puuttuvan kuin Levin live-leiri, ehkä tämäkin toteutuu ennemmin tai myöhemmin.

kuva: Pexels / Brigitte Tohm

Aarni Kontturi

Blogisti

Mies ilman työvelvoitetta: siis eläkkeellä. Työura myynnin ja markkinoinnin parissa. Ymmärrän miehiä, joilla on isot pinot puita mökillä, ja pino vain kasvaa.

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.