Lunta ja pakkasta

Järvemme peittyi jääkannen alle 9.1.2021. Edellisen talven aikana järvemme oli jäässä vain kolme viikkoa. Mielenkiinnolla odotamme, onko nyt jäätä kevääseen saakka.  Talvi saapui tuulen ja lumimyrskyn kanssa vain päiviä järven jäätymisen jälkeen.

Kuntolenkkejä ei tarvitse erikseen tehdä, sillä lunta riittää aurattavaksi ja pois siirrettäväksi. Olemme rouvan kanssa tehneet yhteisiä kävelyretkiä koko alkutalven. Nyt siirtyminen hiihtokauteen on tapahtunut, ladut ja hiihtoreitit ovat kunnossa. Jäälle ei kuitenkaan ole menemistä, koska jäät lumikannen alla eivät vielä ole vahvistuneet. Talvi on nyt kauneimmillaan, puut ovat juhla-asussa lumella kaunistettuina.

Toivo koronan kukistumisesta herää uudelleen, kun rokotukset ovat alkaneet. Lähipiirissä koronavilkku ilmoitti mahdollisesta altistumisesta, jännityksellä odotamme testin tulosta. Mökillä asuminen ja samalla erossa olo seurakunnasta ja ystävistä on rasittavaa. Netin kautta pidettävä yhteys on uutta ja virkistävää. Joulun aikaan kaipasimme kovasti joulukirkkoa, sillä nojatuolikirkko ei korvaa aitoa yhteyttä.

Lämpötilan laskiessa -25 asteeseen mökin ilmalämpöpumput miltei menettävät tehonsa ja puita on kannettava takkaan ahkerasti. Toisaalta on ilo herätä raikkaaseen aamuun ja virittää tuli takkaan. Emännän herätessä mökissä on lämpöä riittävästi. Olemme olleet mökillä jo yhdeksän kuukautta koronaa paossa.

Erilaisuutemme rouvan kanssa on rikkaus, josta voin nauttia. Joskus hyvin kauan sitten erilaisuus oli suuri ongelma, jota en voinut ymmärtää. Vuosien avioliittoleirien jälkeen tunnemme toisemme ja ymmärrän, että toista ei voi muuttaa, ainoastaan hyväksyä ja kunnioittaa. Olen huomannut, että rouvan retki tavarataloon saa hänet hänen säteilemään, joten hyvä niin.

Joissakin avioliitoissa erilaisuudesta aiheutuu repivää riitaa ja pahaa oloa. Joskus opitut asiat jäävät pintatasolle. Toisen erilaisuus ja ominaisuudet eivät saa ymmärrystä ja hyväksyntää. Pakolla ja avioerolla uhkaamalla ei tule hyvää hedelmää: Rakastamalla ja ymmärtämällä voi päästä parempaan tulokseen. Traumat, jota useimmat meistä kantavat sielussaan, tarvitsevat oman aikansa ja oman hoitonsa. Rukous ystävien ja läheisten puolesta on meidän tehtävämme.

Meillä on  emännän kanssa yhteinen ilo huolehtia ystäväparin ruokahuollosta ja monesta muusta asiasta. Heillä on ikää jo 90 vuotta ja yhteistä liittoa kohta takana 70 vuotta. Yhteiset kahvihetkemme ovat rakentavia meille kaikille. Heillä ei nyt korona-aikaan ole juuri muita vieraita.

Henkilökohtaisella puolella kaikki on hyvin, paino putoaa ja kihdistä on vain muisto jäljellä. Kevättä ja valoa kohti! Odotamme ja toivomme ihan tavallista kevättä ja kesää.

Kuva: Unsplash

Aarni Kontturi

Blogisti

Mies ilman työvelvoitetta: siis eläkkeellä. Työura myynnin ja markkinoinnin parissa. Ymmärrän miehiä, joilla on isot pinot puita mökillä, ja pino vain kasvaa.

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.