Kesää kohti

Talven selkä on taittunut, järven jäältä viimeiset pilkkijät ovat poissa. Pajunkissat ovat ilmestyneet pajuihin, seuraavaksi odotamme sinivuokkoja. Joutsenet ja kurjet ovat saapuneet, aamuin illoin ”tööttäys” muistutuksena kesän saapumisesta.

Edessä on linnunpönttöjen puhdistus, koska ne jäivät syksyllä puhdistamatta. Lumet sulivat vauhdilla aiheuttaen kevättulvan, joka uhkasi mökkimme perustusta. Kahtena päivänä olen torjunut tulvaa, tehden suojauksia ja veden ohjausta. Nyt pieni takatalvi hidastaa kesän kutsua, yöllä oli 5 C pakkasta ja lunta sataa. Onneksi sunnuntaille luvataan meille +10 C, joten kyllä kesä voittaa.

Pääsiäisen aikaan kuuntelin saarnoja nojatuolissa istuen, monista eri kirkoista. Saarnat muistuttivat lunastuksesta, joka on minulle keskeistä sisältöä uskoon. Samalla Raamatun tutkiskelu vei syvälle kahden vuosituhannen taakse, jossa pääsiäisen tapahtumat olivat totta. Jeesus kärsi ristillä minun tähteni, hän lunasti minulle elämän. Tämä antaa vakaumukselle lujan pohjan, joka ei petä.

Kesään on tarjolla hyvä tarjonta oppia ja osaamista verkkotapahtumissa. Tapahtumissa, joissa luennoitsijat jakavat omasta elämästään, on mahdollista samaistua ja löytää samat asiat ja ongelmat omista liitoistaan.

Olemme rouvan kanssa kovin tavallisia tallaajia, meidän elämässämme on varmaankin samankaltaisia vaikeuksia ja ongelmia kuten useimmilla muillakin.

Jotenkin olen ajatellut vakaumuksen olevan osaltaan käyttövoima, jonka avulla vaikeudet ja ongelmat on meidän perheessämme ratkaistu. Anteeksi antoa ja anteeksi pyytämistä olemme harjoitelleet pitäen ”tilivälit” lyhyinä.

Vakaumusta voi mielestäni verrata koronarokotukseen, jossa avioliitto on hyvässä suojassa pahimmilta taudeilta. Tämä ei kuitenkaan tee meistä haavoittumattomia, monet haasteet kohtaavat meistä useimpia. Varovaisuusperiaatetta on syytä noudattaa ja hankkia tietoa ja taitoa parisuhteisiimme.

Ensimmäinen vuosi mökillä koronaa paossa tuli täyteen. Lasten vierailut mökillä ovat miltei ainoat vakituiset kontaktit ”ulkomaailmaan”. Rouva sai ensimmäisen koronarokotuksen, joten tästä se paluu normielämään sai alkupotkun?

Painon pudotuksen tavoite on ensimmäistä kertaa ongelmissa. Ensimmäinen vuosi meni kuin tanssi, nyt pitää oikeasti katsoa mitä ja miten pitää syödä. Tavoite on lähellä mutta sittenkin kaukana. Tavoitteen saavuttamisessa toivottavasti auttaa kevään puutalkoot, joissa poikieni kanssa teemme vuoden puut kuivumaan.

Kesän leiri Levillä oli toiveemme, nyt se piti haudata ja suunnata katse vuoteen 2022. Onneksi ja toivottavasti miesten tapahtumat onnistuvat?  Miesten Zoom-sunnuntai on edessä, jossa kokoonnumme pieniin soluihin kuuntelemaan Kiponniemen luentoja. Syksylle olen valmistautumassa Karkun ja Paltamon miestapahtumiin.

Kuva: Unsplash

Aarni Kontturi

Blogisti

Mies ilman työvelvoitetta: siis eläkkeellä. Työura myynnin ja markkinoinnin parissa. Ymmärrän miehiä, joilla on isot pinot puita mökillä, ja pino vain kasvaa.

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.