Välipysähdyksiä tarvitaan

Istun tietokoneella ja odotan lipunmyynnin avautumista. Vielä minuutti. Kun myynti avautuu, klikkaan heti paikkavalintaa, että saan edes jonkun paikan suosittuun konserttiin. Jes! Kaksi paikkaa varattu ja vielä melko läheltä lavaa. Nyt vain maksamaan. No niin, nyt on jotain mitä odottaa seuraavan vuoden. Kyllä vaimokin yllättyy.

Viime avioliittoleirillä opimme, että on hyvä asettaa välitavoitteita. Hetkiä, jotka ovat avioparin yhteisiä. Eihän pitkällä autoreissullakaan paahdeta suoraan päätepisteeseen, vaan välillä on lyhyitä pysähdyksiä. Näitä pysähdyksiä tarvitaan myös avioliitossa.

Meillä yksi välitavoite on tämä konsertti, johon ollaan menossa katsomaan vaimon lempiartistia. Välitavoitteen ei tarvitse olla mikään konsertti tai muu rahasyöppö vaan se voi olla muutakin. Asetimme tavoitteeksi myös tehdä joka viikko yhteisen tunnin mittaisen kävelyn. Tähän mennessä se on onnistunut. Seuraava välitavoite ennen konserttia on uimahalli/kylpyläreissu naapurikuntaan.

Eskarilainen kysyi äidiltään, miksi me käymme yhteisillä kävelylenkeillä tai avioliittotapahtumissa. Äiti vastasi, että isi ja äiti rakastaa toisiaan ja haluavat jutella rauhassa. Tähän eskarilainen vastasi: “Pälä pälä.” Hän ei selvästikään sulattanut sitä, että välillä äiti ja isi tarvitsee yhteistä jakamatonta aikaa ja tämä jakamaton aika tulee vain ottaa. Itsestään se ei synny.

Lapset helposti imaisevat huomion itseensä ja keskeyttävät aikuisten väliset keskustelut. Meillä on opeteltu lasten kanssa sitä, että kun lapsi tulee sanomaan ”isi, isi, isi”, niin hänelle vastataan: ”Isi keskustelee nyt äidin kanssa, odota vuoroasi.” Sitten aikuiset keskustelevat ja vasta sitten lapsi saa oman vuoronsa ja kertoo asiansa. Näin aikuiset saavat keskustella asiansa rauhassa. Samalla harjoitellaan sitä, että on tärkeä kuunnella toista ja odottaa omaa vuoroansa.

Jonkun mielestä tämä kasvatusmalli voi olla ankara, koska lasta ei kuunnella heti. Alussa lapset pettyivätkin ja sanoivat, etteivät he sitten sano mitään. Kuitenkin nopeasti he oppivat odottamaan vuoroaan, koska huomasivat, että heidän vuoronsa tuli ja silloin heitä kuunneltiin keskeytyksettä.

On tärkeä saada kokemus kuuluksi ja nähdyksi tulemisesta. Niin lapsen kuin aikuisen. Ja juuri sitä jakamaton aika on. Se ei tule itsestään eikä se vieläkään tule helposti perheessä, jossa on pieniä lapsia. Silti on hyvä pyrkiä etsimään sille tilaa jostakin. Ihminen voi paremmin, kun on jotain, mitä odottaa. Sitä jaksaa puurtaa ja tehdä asioita, kun horisontissa on jokin tavoite ja päämäärä.

Mikä teidän parisuhteenne välitavoite on? Onko se yhteiset kävelyretket, Geo-kätköilyharrastus, aamuinen kahvihetki, konsertti, matka, road trip, tai metsäretki laavulle? Jokainen aviopari miettii itse välietappinsa, mutta tärkeää on, että sen miettii yhdessä, mieluummin jo tänään.

Kuva: Road geb

Juho Loukasmäki

Blogisti

Neljän naisen ympäröimä 33v aviomies. Pitää lukemisesta, kitaran soitosta ja podcastien kuuntelusta. Kirjoittaa lasten möläytyksiä kirjaan, jonka lahjoittaa anopille.

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.