Panssarilasi

Ole tässä pohtinut pääni puhki, hankkisinko puhelimeeni uuden panssarilasin vai en. Ehkä sinullakin on puhelimessasi sellainen. Se suojaa puhelimesi näyttöä kolhuilta. Jos puhelimesi tippuu lattialle, näyttö ei mene säpäleiksi vaan hajalle meneekin panssarilasi. Monesti panssarilasiin ehtii tulla useita säröjä ennen kuin sen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Itse pitkitän vaihtoa aika pitkään. Minun tuurillani se tippuu kuitenkin maahan juuri sillä sekunnilla, kun uusi panssarilasi saadaan kiinni puhelimeen. Usko minua, näin on todella tapahtunutkin. Voin kertoa, että se harmitti.

Panssarilasi ottaa iskuja vastaan jonkin verran, mutta ei loputtomasti. Siinäkin tulee tekniset ominaisuudet vastaan ja iskunsietokyky ylittyy ennen pitkää. Miten on sinun laitasi? Millaista palautetta sinä otat vastaan parisuhteessasi? Sallitko kaiken sivaltavan palautteen tulla maaliinsa ajatellen olevasi kuin panssarilasi? Kyllä minä kestän. Ehkä joskus haluammekin kestää yli-inhimillisen kauan siksi, että haluamme suojella jotain: Parisuhdetta riidoilta tai naapureille luotua illuusiota iloisesta ydinperheestä.

Kissan nostaminen pöydälle on kuitenkin tärkeää. On hyvä sanoa: ”Minua loukkasi, kun sanoit noin. Minulle ei puhuta noin” tai ”Minua satutti, kun sanoit näin”. Itseäni on monesti ravisteltu hereille huumorin kukkien kedolta, kun luulin sarkastisen vitsini olleen hauska, mutta olenkin sillä satuttanut vaimoani. En ehkä itse ajatellut niin, mutta sanomiseni loukkasi häntä. On ollut opettavaista, kun sen on kerrottu minulle suoraan. Tunteen kertominen onkin ehkä tärkein oppi, jonka avioliittotapahtumissa olen saanut oppia.

Kieli ei kuitenkaan pyri perheessämme olemaan sotaväline vaan ilon aihe. Käytämme lasten kanssa monipuolista kieltä ja tykkäämme leikkiä sanoilla. Joskus innostumme höpöttelemään niin, ettei kukaan ehdi kieltä suussaan kääntämään, kun se on jo solmussa.

Kun kaikki puhuvat samaan aikaan, joku saattaa ottaa kynän esiin ja sanoa: ”Minulla on kynä.” Tämä on merkki muille siitä, että se, jolla kynä on saa puhua ja muiden tehtävä on kuunnella. Tällä olemme halunneet opettaa toisillemme, että jokainen saa kertoa asiansa keskeytyksettä ja ilman turhia lisäyksiä. Se on yksi ensimmäisistä avioliittoleirin opetuksista, minkä muistamme ja käytämme sitä edelleen.

Pysähtyminen toisen kuuntelemiseen onkin paikallaan nyt, kun kesäloma alkaa. Koronakevät on ollut omiaan lisäämään pinnan kireyttä parisuhteessa ja perheessä. Lomalla voimme ottaa taukoa työstä, mutta parisuhteessa ei pahemmin taukoja oteta. Moni asettaakin lomalla tavoitteeksi kaikenlaisen tekemisen ja touhottamisen. Sen sijaan voisi pysähtyä vain olemaan ja kuuntelemaan.

Ohjelmassa ”Rikkaat ja Rahattomat” varakkaan perheen poika sanoi, että kuluneessa viikossa parasta oli aika isän kanssa. Ei hän valittanut elintason muutoksesta tai tavarataivaan supistumisesta kirpputorin kierrätysmuottiin. Hän iloitsi ajasta isänsä kanssa. Tämä tarve ei varmasti poistu ihmisestä aikuisenakaan. Huomion ja kiitoksen antaminen sopii varmasti moneen lomabudjettiin.

Omasta lomabudjetistani sen sijaan leikkaan kuitenkin sen panssarilasin verran pois. Se on kyllä pakko hankkia.

Juho Loukasmäki

Blogisti

Neljän naisen ympäröimä 33v aviomies. Pitää lukemisesta, kitaran soitosta ja podcastien kuuntelusta. Kirjoittaa lasten möläytyksiä kirjaan, jonka lahjoittaa anopille.

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.