Keski-iän exit plan

Tänä vuonna olemme voineet kävellä puolison kanssa lähikauppaan ja jättää lapset kotiin. Yksi elämänvaihe on selvästi päättynyt. Kävellessä huomaan pohtivani asioita vahvasti arvottaen; tämä on tavoiteltavaa, tai tuon voi jättää vähemmälle. Voisiko kyseessä olla jonkinlainen keski-iän kriisi, vaikka kaikki näyttää olevan ihan hyvin?

Kyllä voi, Erik Eriksonin mielestä. Hänen teoriansa ihmisen kehityksestä on ehkä tämän hetken käytetyin selitysmalli, ja tässä teoriassa persoonamme kehittyy koko elämämme ajan juuri kriisien kautta. Sana kriisi ei tosin viittaa yllättävään traumaattiseen kokemukseen, vaan se on pikkuhiljaa elämän muutoksesta ja sisäisestä kehitystarpeestamme esiin nouseva uusi näkökulma. Lapsuudessa etsimme merkkejä siitä, että voimme luottaa elämään ja toisiin. Nuoruudessa rakennamme toimijuutta ja identiteettiä. Nuoren aikuisen maailmaa värittävät suuret muutokset, valinnat ja itsenäisyyden lisääminen, mutta silti tämän ajanjakson tärkein kehitystehtävämme on se, uskallammeko sitoutua läheisesti toiseen ihmiseen kokeaksemme rakkautta.

Ja nyt päästään tähän hetkeen. Voisin kuvailla keski-iän kriisiä näin: Olemme kuin taulu, johon geenit ja vanhemmat ovat painaneet jälkiä, samoin muut ihmiset, tapahtumat ja minä itse. Mitä ikinä tauluun onkaan tuherrettu, niin PAM, taulun sisältö herää eloon ja tuottaa seurauksia. Karkuun ei pääse.

Vertaamme sitä, missä kuvittelimme olevamme keski-iässä, siihen missä olemme nyt. Huomaamme jopa virheitä, jolloin yleisinhimillinen piirteemme on nähdä hankalat asiat ulkopuolellamme: Vanhempani eivät tukeneet… Puolisoni on ihan liian erilainen… Lapset vievät energian… Työni ei palkitse… Jos olisin tiennyt tämän… Minusta olisi paljon muuhunkin. Ajattelitko, että nämä ovat vain sinun ajatuksiasi? Ota tästä jonotusnumero.

Uudelleenarviointi ei ole kuitenkaan tyytymättömyyttä, vaan oman paikan etsimistä muuttuneessa elämäntilanteessa. Olen saanut lähes kaiken mitä olen ikinä halunnut, ja silti osa näistä asioista eivät ole enää tärkeitä. Meillä on repussa jotakin turhaa ja rikkinäistä, paljon hyvää ja muutama uusi mahdollisuus. Aika paljon riippuu siitä, millaisen näkökulman valitsemme – Onneksi realiteetit pyrkivät luonnostaan kääntämään katseen menneestä kohti jäljellä olevia vuosia.

Itseasiassa kristillisyys ja keski-iän kriisi ovat dynamiikaltaan samankaltaisia: Molemmat etsivät omanlaisiaan merkityssisältöjä samasta todellisuudesta. Kristillisyys kertoo ihmisen ylittävästä pyhästä ja etsii sitä maailmasta. Kriisitilanne kertoo haasteiden ja selviytymiskeinojen epäsuhdasta, johon etsimme helpotusta. Näkökulmat ovat kuin se kuuluisa katulamppu, jonka valopiiristä on helpompi etsiä vastauksia, silloinkin kun ne eivät ole siellä. Eläminen kristillisesti tai kriisissä eivät voi muuttaa epätäydellisyyttä toisenlaiseksi, mutta oikein sovellettuina näiden molempien näkökulmien kautta on mahdollista muuttaa sisäistä maailmaamme mielekkäämmäksi ja elämisen arvoiseksi. Tähän oikeaan sovellukseen tarvitsemme tietoa päämääristä ja keinoista.

Mitä sanoo Erikson, millainen on keski-iän exit plan? Hänen mukaansa meille annetaan mahdollisuus kehittää myötätuntoa, hyväksyntää ja rakkautta, jotta voisimme ylittää itsemme ja sukupolvemme. Jos taas emme kykene vastaamaan tähän kehitystehtävään, niin ajaudumme eristäytyneisyyteen ja katkeruuteen emmekä vanhuudessa koe elämän eheyttä. Täydentäisin tätä teoriaa kristillisillä elementeillä, kuten mistä saamme voimavarat myötätuntoon ja itsemme ylittämiseen? Tai millaista päämäärää tavoittelemme sukupolvien ylityksellä?

Voimme käyttää vain niitä päämääriä ja keinoja, jotka tunnistamme ja jotka ovat meille saatavilla. Työkalupakin laajentaminen vaatii hieman työtä. Näin jouluna voisin suositella tietoa ja järkeä painottaville etsijöille Paavalin roomalaiskirjeen opillisia peruspilareita sekä mitä tahansa evankeliumia. Tunteikkaammille löytyy juhlaa, rituaaleja ja mystiikkaakin erilaisista tapahtumista. Viettäkää joulua yhdessä. Kohdistakaa hyväntahtoisuutta niille, jotka sitä vähiten odottavat. Totisesti, tämä ei jää palkitsematta.

kuva: Raine Piirainen