Täydellinen rakkaus karkottaa pelon

Elämme tällä hetkellä poikkeusoloissa Suomessa. Koronavirus on sekoittanut monen meistä arjen täydellisesti. Maamme ulkorajat on suljettu sekä Uudenmaan lääni on suljettu liikkumisrajoituksin. Maamme koulut on suljettu pandemian takia. Huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna myös ravintolat suljetaan ja näin yritetään rajoittaa entisestään ihmisten liikkumista. Uutiset pauhaavat lakkaamatta COVID-19 viruksesta, joka kylvää tuhoa ympärilleen. Media kylvää jatkuvasti lisää pelkoa ihmisten sydämiin.

Tuntematon yleensä pelottaa meitä. Pelko on myös terve reaktio vaaraan.  Jos pelko kuitenkin saa meistä yliotteen, se ei enää suojele meitä. Siitä tulee silloin meidän isäntämme, joka sanelee meille käyttäytymisemme ja olemisemme. Pelko sisältää aina myös muistutuksen rangaistuksesta, joka mahdollisesti seuraa kylkiäisenä.

Meidät on kuitenkin kutsuttu elämään rakkaudesta eikä pelosta käsin. Eläminen rakkaudessa voi tarkoittaa sinun kohdallasi luopumista harhasta, että voisit hallita elämää. Tämä illuusio särkyi nyt viimeistään koronaviruksen myötä. Meidän on yksinkertaisesti luotettava meitä suurempaan voimaan, joka pystyy pitämään meistä ja perheistämme huolen. Tällä rakkaudella on myös nimi – Iankaikkinen Isä Jumala.

Uskon, että tässä elämässä on ennen kaikkea kysymys siitä, että meitä opetetaan elämään sekä rakastettuina että rakastamaan aidosti toisia. Erilaiset kriisit johdattavat meitä rakkauden äärelle ja jättävät meille mahdollisuuden kasvaa ihmisinä. Kun rakkaus saa meissä yhä enemmän tilaa, meidän käytöksemme muuttuu automaattisesti rakkaudellisemmaksi kuin aikaisemmin. Samalla meistä tulee myös myötätuntoisia ihmisiä, koska rakkaus itse asuu meidän sisällämme.

Hyvää tässä koronakriisissä on, että sinulle on nyt annettu ohjeeksi ihan valtiovallan taholta viettää paljon aikaa perheesi kanssa. Olen ilokseni huomannut, että monet perheet ovat ulkoilleet enemmän yhdessä kuin vuosikausiin. Lapset tuskin kärsivät tästä ajasta samalla tavalla kuin aikuiset. Nyt he saavat vanhempien jakamattoman huomion päivittäin koululäksyjen teossa. Jospa tästä poikkeustilasta oppisimme näkemään, mikä elämässä on oikeasti tärkeää ja tavoittelemisen arvoista.

Apostoli Paavali puki sen sanoiksi 1 Kor. 14:1 ”Tee rakkaudesta suurin tavoitteesi!” (Living Bible)

Kuva: S. Hermann & F. Richter/Pixabay

Juha Ranta-Ojala

Blogisti

Naimisissa vuodesta 1991, mukana Paravin avioliittotyössä 25 vuotta. Neljän aikuisen lapsen isä. Pidän golfista ja avantouinnista ja uskon, että että parhaat vuoteni ovat vielä edessäpäin!