Rakkaus on ainetta

Olet varmaan kuullut joskus sanottavan, että rakkaus loppui. Mitä siis oikeasti tapahtui?

Synnyimme kaikki tänne maailmaan odotuksella, että meitä rakastetaan. Kukaan meistä ei syntynyt tullakseen hylätyksi tai kaltoinkohdelluksi. Rakkauden säiliömme oli alussa tyhjä, ja sitä alettiin täyttämään pääasiassa äidin ja isän taholta. Useimmilla meillä kuitenkin on käynyt niin, että jossain kohti elämäämme tähän säiliöömme on tullut halkeamia, joista tämä rakkaus on alkanut vuotamaan ulos. Jos olemme kuitenkin eläneet rakkaudellisessa ilmapiirissä, jossa olemme jatkuvasti saaneet vastaanottaa varauksetonta rakkautta, tilanne on jollain tavalla saattanut pysyä tasapainossa.

Kun olemme myöhemmin avioituneet, meillä on saattanut olla naiivi käsitys, että puolisomme pystyy täyttämään ja ehkä myös korjaamaan rakkauden säiliömme. Kun kuitenkaan näin ei välttämättä ole käynyt, olemme joutuneet elämään ilman tätä rakkauden täyteyttä – ainetta. Olemme sitten saattaneet alkaneet vaatimaan rakkautta toisiltamme, mikä on johtanut meidät vielä entistä suurempaan tyhjyyden tunteeseen. Surullista, ja kuten suomalainen sanonta kuuluu: ”Tyhjästä on paha nyhjäistä!

Näissä merkeissä me tulimme ensimmäistä kertaa Pieksämäen avioliittoleirille vuonna 1995. Neljän avioliittovuoden jälkeen kaikki se rakkaus, joka meidän välillämme oli ollut, oli kulutettu loppuun. Olimme kuin tyhjiä, kumisevia tynnyreitä. Onneksi saimme leirillä kokea niin paljon varauksetonta rakkautta, että rakkauden säiliömme alkoi siellä jälleen täyttyä. Valitettavasti ainakin minun säiliössäni on myös ollut isoja halkeamia, eikä rakkaus ole pysynyt sisällä aina kuin hetken aikaa. Siksi olemme tarvinneet jatkuvasti jatkoseminaareja ja muita avioparitapahtumia. Olen myös huomannut, että minun on pitänyt mennä säännöllisesti alkuperäisen rakkauden – Jumalan – tykö. Hän on välillä suorastaan kaatanut rakkautta sisääni, jotta olen voinut sitten rakastaa puolisoani niin myötä- kuin vastoinkäymisissä.

Tiedätkö, sinun ei enää tarvitse elää ilman rakkautta. Ota vastaan kaikki se rakkaus, joka sinulle kuuluu. Sinun ei tarvitse sitä erikseen ansaita. Rakkauden ainetta on juuri sinua varten varattuna.

Kuva: Dimitris Vetsikas/ Pixabay

Juha Ranta-Ojala

Blogisti

Naimisissa vuodesta 1991, mukana Paravin avioliittotyössä 25 vuotta. Neljän aikuisen lapsen isä. Pidän golfista ja avantouinnista ja uskon, että että parhaat vuoteni ovat vielä edessäpäin!