Apua nopeasti

Jos parisuhteenne on kriisissä ja tarvitsette apua nopeasti, sitä on saatavilla. Voit soittaa parisuhdepuhelimeen, voitte yhdessä puolisosi kanssa pyytää tukiparia, perustaa pienryhmän tai tulla tapahtumiin.

Parisuhdepuhelin

Parisuhdepuhelin on palvelu, johon voit soittaa, kun kaipaat keskustelukumppania parisuhdeasioissa. Keskustelussa keskitytään niihin asioihin, jotka itse tahdot ottaa esille. Voit soittaa nimettömänä. Puheluihin vastaavat kokeneet ja koulutetut päivystäjät. Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Parempi yhteys -parisuhdepuhelin vastaa tiistaista perjantaihin klo 10–16 numerossa 050 3122 325. Mahdolliset poikkeukset päivystysajoissa voi tarkastaa täältä.

Tukipari

Voitte myös hakea tukiparia. Tukiparitoiminnassa tarjotaan vertaistukea parisuhdekriisissä tai haastavassa tilanteessa olevalle parille nopeasti ja maksutta. Tukipari pyritään löytämään mahdollisimman läheltä asuinpaikkaanne, myös tapaamiset etäyhteyksin ovat mahdollisia. Toiminta on tarkoitettu pariskunnille, sillä molempien puolisoiden sitoutuminen kriisin työstämiseen johtaa useammin pysyviin muutoksiin parisuhteessa.

Tukipari on koulutettu vapaaehtoinen pariskunta, joka haluaa antaa tukea haastavissa tilanteissa. Tukipari on vierellä kulkija, jonka tärkeimpiä tehtäviä ovat kuunteleminen, rohkaiseminen ja toivon herättäminen.

Paristo-pienryhmä

Paristo-ryhmät ovat vertaisryhmiä, joissa syvennytään eri parisuhdeteemoihin. Paristossa pureudutaan joka kerta eri aiheeseen ja työskennellään oman parisuhteen eteen – samalla saaden kannustusta ja tukea muilta vertaispareilta.

Laadukkaat materiaalit on koostettu kolmen vuoden pienryhmäkokoontumisten tueksi. Paristo-materiaalit ovat helppokäyttöiset ja maksuttomat. Jos olet ollut mukana Parempi avioliitto ry:n toiminnassa ja kiinnostunut perustamaan uuden Paristo-ryhmän asuinpaikkakunnallesi, toimi näin:

• kootkaa sopiva porukka, 3–5 paria
  • tilatkaa ryhmämateriaalit täältä
  • sopikaa paikka ja aika Paristo-kokoontumisille
  • aloittakaa tapaamiset ja lisätkää hyvinvointia parisuhteisiinne!

Lue tavallisimmista parisuhteen kiistanaiheista

Lue täältä lisää siitä, mitä voit tehdä, kun sinusta tuntuu, että parisuhteenne on kriisissä. Tosiasia on, että mitä pidemmälle parisuhde etenee, sitä todennäköisemmin puolisot kohtaavat kriisejä. Riitoja syntyy väistämättä, kun kaksi erilaista ihmistä sovittaa toiveitaan ja arkista elämäänsä yhteen. Lue lisää riitelystä tästä.

Voit ehkä miettiä, oletteko sittenkin liian erilaisia ollaksenne pari ja onko teidän edes mahdollista ymmärtää toisianne. Usein on niin, että itse riidan aihe ei ole kovin suuri, mutta riitelemisen tapa repii tunnesuhdettanne rikki.

Pitkässä parisuhteessa voi toisaalta käydä niin, että puolisoista tulee kämppäkavereita, joiden välillä ei kipinöi yhtään mikään. Lue täältä, voisiko kipinä kuitenkin syttyä uudelleen.

Yksittäisistä kriisin aiheista parisuhteessa raha on yksi tavallisimpia. Kun parisuhteessa riidellään rahasta, riidellään usein samalla siitä, mikä on tärkeää.

Kriisienkin keskellä on äärimmäisen tärkeää huolehtia siitä, että molemmat puolisot tuntevat olonsa riidankin keskellä turvalliseksi. Jos näin ei ole, apua kannattaa hakea pian. Lue tästä, mitä tehdä, jos riita äityy väkivaltaiseksi.