Koronaviruksen vaikutukset tukiparitoimintaan

Parisuhteen haasteet saattavat korostua tilanteessa, jossa arkeen kohdistuu uusia ja odottamattomia paineita vallitsevan tilanteen vuoksi. Ei kannata odottaa, että asiat kotona kärjistyvät, koska apua on tarjolla.

Tukiparitoiminnassa olemme siirtyneet toistaiseksi livetapaamisista verkossa tapahtuviin tapaamisiin. Monet yhdistyksemme koulutetut tukiparit tarjoavat tukeaan teille etäyhteyksien kautta. Mikään etätapaaminen ei voi täysin korvata henkilökohtaisia kohtaamisia, mutta haluamme olla auttamassa siellä, missä apua tarvitaan. Ohjeet tukiparin saamiseksi alla.

Mitä tukiparitoiminta on?

Tukiparitoiminnassa tarjotaan vertaistukea parisuhdekriisissä tai haastavassa tilanteessa olevalle parille. Tukiparin apu on tarkoitettu pariskunnille, sillä molempien puolisoiden sitoutuminen kriisin työstämiseen johtaa useammin pysyviin muutoksiin parisuhteessa.

Tukipari on koulutettu vapaaehtoinen pariskunta, joka haluaa tukea pareja haastavissa elämäntilanteissa. Tukipari on vierellä kulkija, jonka tärkeimpiä tehtäviä ovat kuunteleminen, rohkaiseminen ja toivon herättäminen. Toiselta parilta saa usein uusia näkökulmia oman parisuhteen ongelmiin. Työmme piirissä on yli sata tukiparia ympäri Suomen. Tapaamiset sovitaan yhdessä tukiparin kanssa. Tapaamiskertoja on yleensä 3-6.

Jos tarvitsette tukiparin

1. Täyttäkää nettilomake
    Huomioittehan, että lomake on monisivuinen. Edetkää JATKA-painikkeella ja lopuksi lähettäkää lomake Ilmoittaudu-painikkeella.
  2. Lähettäkää sähköpostia tai soittakaa
    elina.holappa@parempiavioliitto.fi / 045 6694 694
    tanja.kallio@parempiavioliitto.fi / 040 5627 981

Pyrimme löytämään teille tukiparin mahdollisimman pian.

Kun sopiva tukipari on löytynyt, lähetämme teille heidän yhteystietonsa. Toivomme, että otatte yhteyttä tukipariin viikon sisällä viestin saapumisesta ja sovitte etätapaamisesta. Tukiparia tavataan 3-6 kertaa, noin 1,5 tuntia kerrallaan. Jos teillä on lapsia, pyrittehän järjestämään heille jotain tekemistä tukiparitapaamisen ajaksi. Mahdollisuuksien mukaan voitte ajoittaa tapaamiset esimerkiksi lasten unien ajaksi.

Parempi yhteys -parisuhdepuhelin

Parempi yhteys -parisuhdepuhelin on palvelu, johon voit soittaa, kun kaipaat keskustelukumppania parisuhdeasioissa. Keskustelussa keskitytään niihin asioihin, joita itse tahdot ottaa esille.

Puhelimeen on mahdollista soittaa nimettömänä. Puheluihin vastaavat kokeneet ja koulutetut avioliittotyöntekijät. Keskustelu on luottamuksellista. Soitto parisuhdepuhelimeen maksaa soittajan puhelinoperaattorin määrittelemän hinnan.

Parempi yhteys -parisuhdepuhelin 050 3122 325
tiistai – perjantai klo 10-16

Videolla Parempi avioliitto ry:n tukipari Jari ja Outi kertovat, millaista apua tukiparilta voi saada ja miten he ovat kokeneet tukiparina toimimisen.

Tukiparikoordinaattorit Tanja Kallio ja Elina Holappa

Parempi avioliitto ry:n tukiparikoordinaattorit Tanja Kallio ja Elina Holappa