Mikä ominaisuus edistää parhaiten tyytyväisyyttä parisuhteessa?

– Parisuhteen tyytyväisyyttä näyttää parhaiten ennustavan psykologinen joustavuus, toteaa psykoterapeutti, työnohjaaja Arto Pietikäinen. Hän on suosittujen Joustava mieli -kirjojen kirjoittaja, joka luennoi Kohtaamisia etäyhteyksin -verkkokurssilla 13.–14.2.2021.

Pietikäinen kertoo, että tulos käy ilmi vuonna 2020 julkaistusta meta-analyysista, jossa käytiin läpi kaikkiaan 203 tutkimusta ja selvitettiin sitä, mikä ennustaa parisuhteen tyytyväisyyttä.

Mitä sitten on psykologinen joustavuus? Se on lähellä resilienssin eli psykologisen palautumiskyvyn käsitettä.

Psykologisen joustavuuden avulla on Pietikäisen mukaan mahdollista hyvin stressaavissakin oloissa

• Kohdata vaikeat ajatukset ja tunteet sallivasti ja antaa niiden tulla ja mennä
  • Elää nykyhetkessä eikä niinkään murehtien tulevaa
  • Kyetä näkemään asioita useasta näkökulmasta, myös ison kuvan omasta tilanteesta
  • Toimia omien arvojen ohjauksessa ja omistautua arvopohjaiseen käyttäytymiseen
  • Sitoutua sitkeästi itselle tärkeiden päämäärien ja tavoitteiden toteuttamiseen.

Kohtaamisia etäyhteyksin – verkkokurssilla Arto Pietikäinen puhuu psykologisesta  joustavuudesta parisuhteessa. Osallistujat pääsevät tutustumaan hyväksymis- ja arvopohjaisen työskentelyn soveltamiseen parien kanssa ja kriisien kohtaamisessa. Luennolla on runsaasti annettavaa myös jokaisen oman parisuhteen parantamiseen, Osallistujat saavat ladattavaksi työkirjan, jossa on näytteitä psykologisen joustavuuden kehittämisen harjoitteista.

Kehotietoisuus on tärkeää myös ihmissuhteissa

Samassa koulutusviikonlopussa pääset sukeltamaan myös kehollisuuden mielenkiintoiseen maailmaan psykoterapeutti, perheneuvoja Sini Rantakarin ohjauksessa. Sini ohjaa havainnoimaan hermoston vireystilaa, joka vaikuttaa aina vuorovaikutukseen, ja etsimään toimivia keinoja rauhoittumiseen.

Hätääntynyt, taistele tai pakene -tilassa oleva ihminen ei kykene asettumaan toisen asemaan eikä työstämään tunteitaan. Ensin on saavutettava riittävä turva. Sinin vankka osaaminen kehollisista menetelmistä tuo uusia näkökulmia parisuhteeseen ja parien vuorovaikutukseen. Osallistujat pääsevät myös tekemään kehollisia harjoituksia.

Vielä ehdit mukaan

Kohtaamisia etäyhteyksin -verkkokurssi on tarkoitettu kaikille Parempi avioliitto ry:n vapaaehtoisille ja vapaaehtoisuudesta kiinnostuneille. Hinta asiantuntijoiden vetämälle koko viikonlopun koulutuskokonaisuudelle on vain 80 euroa / pari. Tutustu viikonloppuun ja ilmoittaudu mukaan viimeistään to 11.2.2021.

Kuva: Kuvakenguru

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.