Ryhmänohjaajakoulutus

• 30.–31.10.2021
Järvenpää

Parempi avioliitto ry:n toiminta perustuu vapaaehtoiseen vertaistukeen. Pienryhmät ovat yhdistyksemme tapahtumien kiitetyintä toimintaa.

Viikonlopun koulutuksessa pääsette tutustumaan pienryhmän ohjaamiseen ja saatte mahdollisuuden kartuttaa ryhmänohjaamistaitojanne. Suosittelemme lämpimästi koulutusta sekä uusille ryhmänohjaajille että kaiken nähneille konkareille. Koulutusta edellytetään Parempi avioliitto ry:n ryhmänohjaajina toimivilta.

Viikonlopun aikana STEP-opiston Järvenpään kampuksella koulutetaan myös tukipareja ja luennoitsijoita. Kaikki viikonloppuun osallistuvat aloittavat yhteisellä luennolla ja päättävät yhteiseen päätöstilaisuuteen.

Ryhmänohjaajakoulutus sisältää:

• Keskustelua ja vertaistukea
  • Kokeneiden ryhmänohjaajien ja asiantuntijan luennot
  • Ryhmänohjaamisen harjoittelua
  • Haastavien ryhmätilanteiden läpikäyntiä ohjatusti

Kokeneet ryhmänohjaajat kertovat, mitä he itse vapaaehtoistyöstä saavat ja käyvät läpi ryhmäprosessin. Forum-teatteriryhmä Hetkinen eläytyy haastaviin tilanteisiin ryhmässä. Perheneuvonnan johtaja Pekka Puukko kertoo vaikeiden asioiden puheeksi ottamisesta ryhmässä.

Ilmoittautuminen tapahtuu verkkokaupan kautta.

ILMOIttaudu tästä

Tutustu: Verkkokaupan käyttöohjeet

Viimeinen ilmoittautumispäivä on perjantai 22.10.2021. Suosittelemme ilmoittautumaan hyvissä ajoin, jotta varmistatte paikkanne. Ilmoittautuminen on saapunut perille, kun saatte ilmoittautumiskuittauksen ja laskun sähköpostiinne. Lasku tulee olla maksettuna eräpäivään mennessä. Lastenohjelmaan mahtuu 50 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.

Kurssimaksu

Kurssimaksu sisältää luennot, kurssimateriaalin ja tehtävät sekä ohjelmanmukaiset ateriat. Maksu ei sisällä majoitusta. Vegaanisesta ruokavaliosta tai yli viidestä ruoka-aineallergiasta lisäveloitus 20 € / hlö. Muuta dieettimaksua ei ole. Mahdolliset ruoka-aineallergiat tulee mainita ilmoittautumisen yhteydessä, jotta keittiö osaa varautua.

Lastenohjelma järjestetään STEP-opiston Järvenpään kampuksen pihapiirissä päiväkoti Valonassa (Y-rakennus). Lasten osallistumismaksuun sisältyy lastenhoitomaksu ja ruokailut. Lapsille tarjotaan lastenhoidon aikana myös pientä välipalaa.

Kurssimaksu100 € / pari
Jäsenalennus-50 € / pari
Vegaaninen ruokavalio tai yli 5 ruoka-aineallergiaa, lisäveloitus 20 € / hlö
Lapsen osallistumismaksu, alle 2-vuotiaat 50 €
Lapsen osallistumismaksu, 2–4-vuotiaat 65 €
Lapsen osallistumismaksu, 5–12-vuotiaat 85 €

Lauantai 30.10.2021

09.30 Ilmoittautuminen

Aamukahvi ja sämpylä, Ravintola Yolanda

Lastenohjelma pihapiirissä, Päiväkoti Valona

10.00  Tervetuliaissanat ja johdantomusiikki, Kappeli-Auditorio

Rimona ja Hannu Hakkarainen: Omat ja parisuhteen vahvuudet yhteiseksi voimavaraksi – mitä olemme avioliittotyöstä itsellemme saaneet?

12.30  Lounas, Ravintola Yolanda

14.00  Maria ja Markku Ihonen: Ryhmänohjaaminen prosessina

17.00  Päivällinen, Ravintola Yolanda

18.00  Iltaohjelma

20.00  Saunat ja iltapala STEP-opistolla majoittujille

Sunnuntai 31.10.2021

08.00  Aamiainen STEP-opistolla majoittuville

09.15  Pekka Puukko: Vaikeiden asioiden puheeksi ottaminen

– Vertaistuen mahdollisuudet haastavissa tilanteissa

12.00  Lounas, Ravintola Yolanda

13.00 Forum-teatteriryhmä Hetkinen: Sattumuksia ryhmässä

14.30  Kysymyksiä ja vastauksia, ryhmäporina Kappeli-Auditoriossa

15.45  Päätöstilaisuus, Tanja Kallio ja Elina Holappa

16.00  Kahvitarjoilu ja kotimatkalle

Edellytämme kokoaikaista osallistumista. Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin ohjelmassa.

Rimona ja Hannu Hakkarainen pitävät viikonlopun kolmen koulutuksen yhteisen aloitusluennon. He kertovat, mitä ovat pitkään avioliittotyössä mukana olleina itse siitä saaneet.

Pekka Puukko työskentelee Jyväskylän seurakunnassa perheneuvonnan johtajana.

Katja ja Tero Joronen ovat vapaaehtoisia vertaisluennoitsijoita. Ryhmänohjaajakurssille he tulevat Forum-teatteriryhmänsä kanssa.

Kenelle kurssi sopii?

Suosittelemme lämpimästi koulutusta sekä uusille ryhmänohjaamisesta kiinnostuneille pareille että kaiken nähneille konkareille.

Koulutukseen osallistuvilta edellytetään, että he ovat itse osallistuneet johonkin Parempi avioliitto ry:n tapahtumaan.

Avustusta tapahtuman osallistumismaksuun

Parempi avioliitto ry myöntää avustuksia perheille ja yksityishenkilöille yhdistyksen järjestämien kurssien kustannusten kattamiseen. Avustus koskee kurssimaksuja sekä Parempi avioliitto ry:n suoraan tarjoamia majoitus- ja ruokapalveluja.

Avustushakemustuote valitaan verkkokaupassa tapahtumaan ilmoittautumisen yhteydessä niissä tapahtumissa, joihin avustuksia myönnetään. Avustuspäätös tehdään kahden viikon kuluessa ilmoittautumisesta ja sen jälkeen saatte sähköpostiin laskun. Avustusta haettaessa ei ole mahdollista hyödyntää jäsenalennusta.

Lastenohjaajaksi hakeminen

Innokkaiden lastenohjaajien määrä yllätti meidät iloisesti. Ilmoittautuminen ohjaajaksi on päättynyt. (11.10.)

Haemme lastenohjaajia tapahtumaan. Kaikki 13-vuotiaat ja sitä vanhemmat nuoret, joilla on kokemusta lastenohjaamisesta, voivat hakea ohjaajaksi tapahtumaan. Hae lastenohjaajaksi yllä olevan linkin kautta: Luo tili verkkokauppaan (vain ensimmäisellä kerralla) ja valitse tuote ”Lastenohjaajaksi ilmoittautuminen”.

Huom! Täytät ilmoittautuessasi hakemuksen lastenohjaajaksi. Mukaan pääsy vahvistetaan sähköpostitse ennen tapahtumaa, kun tapahtumaan osallistuvien lasten määrä on selvinnyt.

Majoitushinnasto

Kukin hoitaa majoitusjärjestelyt itse. Majoituksesta vastaa STEP-opisto.

STEP-opiston Järvenpään kampuksella yöpyvät varaavat majoituksen majoituslomakkeen kautta viimeistään perjantaina 15.10.2021.

majoitusvaraukset

Majoituksen peruutus on mahdollista veloituksetta perjantaihin 15.10.2021 asti. Majoituksen peruutukset: myynti@step.fi / 040 721 9293.

Pe–la-hintaan ei sisälly ilta- tai aamupalaa, mutta majoitustilojen läheisyydestä löytyy keittiötilat.

La–su-hintaan sisältyy iltapala ja saunat, aamupala tarjoillaan ravintola Yolandassa.

Majoituspaketti pe-la70 € / pari
Majoituspaketti la-su115 € / pari
Lasten majoitus, alle 4-vuotiaatilmainen nukkuessaan vanhemman vieressä (ei lisäpatjaa)
Lasten majoitus, Lasten majoitus, 4-12 -vuotiaat25 € / yksi tai kaksi yötä (lisäpatjalla)

Muita majoitusvaihtoehtoja

visittuusulanjarvi.fi
Kokoushotelli Gustavelund, Kirkkotie 36, 04310 Tuusula, 09 273 751, gustavelund.fi
Hotelli Krapi ja Majatalo Onnela, Rantatie 2, 04310 Tuusula, 09 274 841, krapi.fi

Peruutusehdot

Palautamme laskun kokonaissumman edellyttäen, että peruutuksesta on ilmoitettu viimeistään viikkoa ennen tapahtuman alkua. Sen jälkeen tehdyistä peruutuksista pidätämme oikeuden periä puolet laskun kokonaissummasta. Peruutukset ja muut muutokset toimisto@parempiavioliitto.fi tai puhelimitse 050 3576990.

Huomioittehan, että myös lasten ilmoittautuminen on sitova.

Rukous

Yhteinen rukous vahvistaa puolisoiden välistä suhdetta. Kokemus on osoittanut, että osallistumisen kynnyksellä eteen saattaa nousta monta estettä. Rukoilkaa, että pääsette yhdessä virkistymään ja kouluttautumaan!

Seurakuntaopisto, Järvenpääntie 640, 04400 Järvenpää, seurakuntaopisto.fi

Lisätiedot tapahtumasta

toimisto@parempiavioliitto.fi, 050 3576 990

Tukea ennen tapahtumaa ja sen jälkeen

Jos kaipaatte tukea parisuhteeseenne, mutta tapahtumaan on vielä aikaa tai jos tapahtuman jälkeen tuntuu siltä, että haluaisitte jutella jonkun kanssa, voitte hakea tukiparia.

Tukipari on koulutettu, vapaaehtoinen pariskunta, joka tukee toisia pareja haastavissa parisuhdetilanteissa. Tukiparin saa maksutta ja nopeasti, noin viikossa. Tukipari pyritään löytämään mahdollisimman läheltä asuinpaikkaanne ja tapaamiset myös etäyhteyksin ovat mahdollisia. Koskaan ei ole liian aikaista hakea tukiparia.

Hae tukiparia

Nähdään ryhmänohjaajakoulutuksessa Järvenpäässä!

Tapahtumatiimin puolesta,

Hanna Ranssi-Matikainen

hanna.ranssi-matikainen@parempiavioliitto.fi

050 462 1543

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.