Muutokseen – ratkaisukeskeisesti, Parisuhdekurssi verkossa

• 3.–4.7.2021
Verkossa

Parisuhteen kesto-ongelmat on mahdollista selättää

Oletteko kyllästyneet siihen, että törmäätte samoihin ongelmiin uudestaan ja uudestaan? Tuntuuko siltä, ettette uskalla nostaa kissaa pöydälle, koska puolison reaktio huolestuttaa? Tarvitsetteko tukea päästäksenne irti toistuvasta loukkaantumisen ja puolustautumisen kehästä? Jos vastasitte yhteenkin kysymykseen kyllä, ratkaisukeskeinen parisuhdekurssi on teitä varten.

Ratkaisukeskeisellä parisuhdekurssilla otetaan härkää sarvista ja tartutaan parisuhdetta hiertäviin kysymyksiinSuhteen ei tarvitse junnata maailman tappiin asti samojen askelmerkkien mukaan, vaan ongelmakohdat on mahdollista ottaa rohkeasti käsittelyyn.

Mitä kurssi sisältää?

Kurssilla vertaisluennoitsijat tarkastelevat valtataistelua parisuhteessa, rakentavaa riitelyä, huumorin väärinkäyttöä sekä loukkaantumista. Kurssilla pohditaan, miksi suhde ajautuu tuhoisiin konflikteihin, joissa taistellaan kodin valtiaan paikasta. Kahden päivän aikana etsitään rakentavia tapoja ratkoa ristiriitoja sekä opetellaan tunnistamaan käyttämänne huumorityypin vaikutuksia puolisoon. Lisäksi kurssilla kysytään, mistä syistä parisuhteen ilmapiiri kylmenee.

Ratkaisukeskeiseen käsittelytapaan kuuluu, että jokainen pari asettaa tavoitteet hiertävän asian ratkaisemiseksi ja saa kannustavaa vertaistukea tavoitteen saavuttamiseksi. Toisen kuunteleminen ja vastuun ottaminen itsestä purkavat jumiutunutta kehää.

Kurssilla työskennellään ryhmissä, mutta parina osallistuminenkin on mahdollista.

Kurssiin liittyy ennakkotehtävä, joka tehdään kurssialustalla.

Kaksipäiväinen tapahtuma toteutetaan Zoom-verkkopalvelussa. Koska luennot ovat reaaliaikaisia, niitä ei voi katsella jälkeenpäin.

Osallistumisvaihtoehdot

Voit osallistua

1. Videoyhteyksin kokoontuvaan pienryhmään jokaisen luennon jälkeen TAI
  2.  Ilman pienryhmää vain omaan puolisoosi keskittyen

Pienryhmät koostuvat tehtävään koulutetusta ryhmänohjaajaparista ja 2–3 osallistujaparista.

Varaamme tarvittaessa oikeuden rajoittaa pienryhmään ilmoittautuvien parien määrää, jotta se pysyy oikeassa suhteessa tapahtumaan ilmoittautuvien ryhmänohjaajien määrään.

Miten pääsen mukaan?

Ilmoittautuminen tapahtuu verkkokaupan kautta.

ILMOIttaudu tästä

Tutustu: Verkkokaupan käyttöohjeet

Ilmoittautuminen on saapunut perille, kun saatte ilmoittautumiskuittauksen ja laskun sähköpostiinne.

Ilmoittautuminen päättyy pe 2.7.2021 klo 16.00. Keskustelut alustusten jälkeen käydään parina omaan puolisoon keskittyen. (Päivitetty 30.6.)

Ilmoittautuminen pienryhmiin päättyi 28.6.

Kurssin hinta

80 € / pari

– 40 € / ryhmänohjaajapari

La 3.7.
10.00 Vääntöä valtasuhteista
Anna-Kaisa ja Antti Leino
11.00 Ryhmät / Paritehtävät
12.30 Lounastauko
13.30 Rakentava riitely
Katri ja Jouni Perttula
14.30 Ryhmät / Paritehtävät
16.00 Päivä päättyy
Iltaohjelma: Kurssin teemaan liittyviä toiminnallisia tehtäviä

Su 4.7.
10.00 Irti loukkaantumisen ja puolustautumisen kehästä
Jenni ja Mikko Rusama
11.00 Ryhmät / Paritehtävät
12.30 Lounastauko
13.30 Huumorilla on väliä
Maria ja Markku Ihonen
14.30 Ryhmät / Paritehtävät
16.00 Päivä päättyy

Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin ohjelmassa.

Valtataistelun taustalla on usein pelko ja epävarmuus omasta itsestä. Olenko merkityksellinen? Rakastetaanko minua? Tunnenko, kuka minä todella olen? Nämä kysymykset ovat nousseet tärkeiksi Antti ja Anna-Kaisa Leinolle avioliiton aikana.

Valtataistelun myrskytessä odotetaan, että puoliso korvaisi lapsuuden vaille jäämiset. Vaaditaan, syytetään ja käydään kauppaa. Oivallus siitä, että omat terveet rajat ovat edellytys toisen arvostamiselle ja rakastamiselle, on muuttanut Leinojen avioliiton suunnan. Armollisuus ja rakkaus puolisoa kohtaan on kasvanut sitä mukaa, kun oma minäkuva on alkanut saada ehjiä rajoja.

Omasta poterosta nouseminen puolison rinnalle on ollut niin suurta ja vapauttavaa, että Antti ja Anna-Kaisa ovat olleet aktiivisesti mukana avioliittotyössä yli 10 vuoden ajan.

Riitoja on tutkimusten mukaan myös onnellisissa parisuhteissa. Onnellisuuden kannalta riidan välttämisen sijaan keskeistä onkin se, miten pari osaa käsitellä ristiriitoja ja kuinka hallitsevia tai kuluttavia riidat ovat. Riitelyn hyviä tapoja on mahdollista oppia. Sastamalalaiset Katri ja Jouni Perttula ovat harjoitelleet riitelyn taitoja 26- vuotisen avioliittonsa aikana.

“Lukuisilta avioliittoleireiltä olemme saaneet vuosien saatossa hyviä oppeja ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen ja arkielämä onkin tarjonnut runsaasti tarpeita ja mahdollisuuksia viedä oppeja käytäntöön.

Yksi tärkein oppi on ollut se, että kun ymmärrämme oman vastuun ristiriitatilanteissa, riidat eivät muodostu niin repiviksi kuin avioliittomme alkuvuosina. Riidanaikainen mököttäminen on myös vähentynyt ja pääsemme usein sopuun nopeammassa aikataulussa.”

Jouni ja Katri Perttula

Loukkaantuminen ja puolustautuminen voivat muodostua parisuhteen toimintamalliksi, joka kylmentää kodin ilmapiirin. Jenni ja Mikko Rusama auttavat luennossaan ymmärtämään, miten puolisot vaikuttavat toisiinsa. Kun kumpikin ottaa vastuun omasta osuudestaan, muutoksen avaimet ovat hallussa.

Rusamat ovat tottuneet näkemään vaivaa avioliittonsa eteen ja kasvaneet kunnioittamaan toisiaan. Kahden aikuisen ja neljän lapsen perheessä viestit, tunteet ja tilanteet vaihtuvat nopeasti, joten ihmissuhdetaitoja tarvitaan alinomaa. Välien on oltava kunnossa joka suuntaan.

Huumori vaikuttaa arkielämän yksityiskohdissa, joissa se värittää viestintää ja määrittää tunnelmaa. Huumorilla voi ilmaista tykkäämistä, keventää kiristynyttä tunnelmaa tai saada toisen paremmalle tuulelle.

Huumori on siis sinänsä positiivista, mutta sitä voi käyttää myös väärin. Huumorilla voi nolata, mitätöidä, jopa murskata. Se on yksi keinoista, joilla puolison voi pelata lähemmäs tai kauemmas itsestään.

Maria ja Markku Ihosella sanan säilä säihkyy ja toisen repliikit ruoditaan tarkkaan. Se on todellista sisäpiirin huumoria, mutta luennossaan he raottavat keskinäisen nokittelunsa dynamiikkaa.

Kenelle kurssi sopii?

Voitte osallistua juuri siellä, missä ikinä olette. Tuomme tutkitusti toimivan parisuhdeosaamisemme luoksenne helposti saavutettavassa muodossa. Tämän kurssin avulla voitte syventää parisuhdettanne, vaikka ette olisi aiemmin osallistuneet millekään parisuhdekurssille.

Kurssi sopii kaikille pareille, jotka haluavat:

• kehittää vuorovaikutustaitojaan parisuhteessa
  • oppia ymmärtämään toisiaan paremmin
  • lisätä läheisyyttä parisuhteessaan
  • rakastua uudelleen ja syvemmin toisiinsa

Mitä välineitä tarvitsen?

Tietokoneen ja verkkoyhteyden. Voit osallistua myös tabletilla tai puhelimella, mutta pienellä ruudulla osallistumiskokemus ei välttämättä ole optimaalinen.

Ennakkotehtävä

Lähetämme ilmoittautuneille kurssialustalla tehtävän ennakkotehtävän sähköisen tervetulokirjeen yhteydessä.

Peruutusehdot

Palautamme laskun kokonaissumman edellyttäen, että peruutuksesta on ilmoitettu viimeistään viikkoa ennen tapahtuman alkua. Sen jälkeen tehdyistä peruutuksista pidätämme oikeuden periä laskun kokonaissumman.

Peruutukset osoitteeseen toimisto@parempiavioliitto.fi tai puhelimitse 050 357 6990.

Lisätiedot kurssista

toimisto@parempiavioliitto.fi , 050 3576 990

Tukea ennen tapahtumaa ja sen jälkeen

Jos kaipaatte tukea parisuhteeseenne, mutta tapahtumaan on vielä aikaa tai jos tapahtuman jälkeen tuntuu siltä, että haluaisitte jutella jonkun kanssa, voitte hakea tukiparia.

Tukipari on koulutettu, vapaaehtoinen pariskunta, joka tukee toisia pareja haastavissa parisuhdetilanteissa. Tukiparin saa maksutta ja nopeasti, noin viikossa. Tukipari pyritään löytämään mahdollisimman läheltä asuinpaikkaanne ja tapaamiset myös etäyhteyksin ovat mahdollisia. Koskaan ei ole liian aikaista hakea tukiparia.

Hae tukiparia

Jonotuslista Liity jonotuslistalle syöttämällä sähköpostiosoite alla olevaan kenttään.