1. Miksi kannattaa osallistua avioliittoleirille?

Avioliittoleirillä voi keskittyä oman puolison kohtaamiseen. Siellä ei tarvitse miettiä ruuanlaittoa, siivousta tai muita arjen askareita. Lapset viihtyvät omissa ikäryhmissään luentojen ja pienryhmien ajan. Vauvoillakin on omat hoitajansa niin että vanhemmat voivat keskittyä parisuhteensa hoitamiseen.

Leireille voi tulla parisuhdekriisissä. Niihin kannattaa kuitenkin osallistua jo tätä ennen, sillä tapahtumista saa eväitä ja työkaluja arkeen. Myös menneisyyden kipujen kohtaaminen yhdessä puolison kanssa on mahdollista. Avioliittoleirillä tunneyhteys puolisoon syvenee.

2. Kenelle leiri on suunnattu?

Leiri on tarkoitettu kaikille avioliittonsa hyvinvoinnista kiinnostuneille. Erilaisten parien tarpeet huomioidaan pienryhmissä. Näin mahdollisimman moni voi kokea saavansa vertaistukea tilanteeseensa. Ryhmiä on tarjolla niin pikkulapsi-, seniori- ja uusperheille sekä lapsettomille tai monikulttuurisille perheille. Jokaiselle löytyy oma paikka leirillä.

3. Minkä ikäisiä pareja leirillä on?

Osanottajien ikäjakauma ulottuu 20-vuotiaista yli 80-vuotiaisiin. Parisuhteen odotukset ja tarpeet ovat yllättävän samanlaisia iästä tai elämäntilanteesta riippumatta.

4. Saavatko myös vanhat parit osallistua?

Ilman muuta! Koskaan ei ole liian myöhäistä parantaa parisuhdettaan.

5. Mitä pienryhmissä tapahtuu?

Pienryhmät ovat kolmen tai neljän parin vertaisryhmiä. Ryhmät muodostetaan samankaltaisessa elämäntilanteessa elävien kesken. Näin toimimalla mahdollistetaan vertaisten kesken syntyvä yhteys. Kullekin parille varataan yhtä paljon keskusteluaikaa, jonka voi käyttää haluamallaan tavalla. Ryhmissä keskustellaan luentoihin liittyvistä tehtävistä. Kokemus on osoittanut, että mitä enemmän tilanteestaan uskaltaa muille kertoa, sitä syvempää tukea henkilökohtaiseen tilanteeseen on mahdollista saada. Moni on tullut ryhmään ajatuksella, ettei aio kertoa itsestään muille mitään. Huomatessaan, että koolla oleva joukko on kiinnostunut ainutlaatuisesta tarinastani, keskustelu osoittautuu monesti ennakoitua antoisammaksi.

6. Millaisia aiheita luennoilla käsitellään?

Viikonmittaisella leirillä kuullaan yhdeksän - yksitoista parisuhteen vaalimista käsittelevää alustusta, joihin liittyy pienryhmäkeskustelut tehtävineen. Luennot käsittelevät avioliiton vaiheita ja rakkauden lajeja, avioliiton kristillistä perustaa, kommunikaatiota, itsetunnon vaikutusta parisuhteeseen, anteeksipyytämistä ja -antamista, tunneilmaisua, rakkautta tuhoavaa käyttäytymistä, suhdetarpeita, naisen ja miehen erilaisia odotuksia parisuhteelta, seksuaalisuutta ja suhdetta lämpöisenä pitäviä huomaavaisuuksia. Viikonvaihteen mittaisessa tapahtumassa käsitellään neljällä luennolla kahdeksaa edellä mainittua aihetta.

7. Millaista ohjelmaa lapsille on tarjolla?

Sillä aikaa kun vanhemmat ovat omassa ohjelmassaan, lapsille on tarjolla ikäkauttaan vastaavaa ohjelmaa vauvalassa, 1-2-, 3-4- ja 5-6-vuotiaiden sekä kouluikäisten ryhmissä. Viikonmittaisilla leireillä ohjelma rakentuu pajatoiminnan ympärille. Kouluikäiset voivat valita ohjelmaa joko seikkailu- tai kädentaitopainotuksella. Pajoja ovat esimerkiksi seikkailu, korut ja huovuttaminen, leipominen, rukous- ja laululeikki, kankaanpainanta, videopeli, media, nahkatyö, Mestarin jalanjäljissä -opetuspaja sekä tanssipaja. Lisäksi järjestetään urheilu-, bändi ja King’s Kids-leirejä.

8. En ole uskovainen, voinko tulla leirille?

Totta kai! Jokainen on enemmän kuin tervetullut maailmankatsomuksestaan riippumatta. Vaikka leirit perustuvat kristilliseen maailmankuvaan, keskiössä on avioliiton ja parisuhteen hyvinvoinnin lisääminen.

9. Miten leirin kristillinen viitekehys näkyy tapahtumissa?

Kristillisyys näkyy ja kuuluu leirimusiikissa, jossa käytetään vaihtelevasti nykypop/rock-musiikkia, perinteisempiä parisuhdelauluja sekä hengellistä musiikkia virsistä ylistyslauluihin. Luennoitsijat siunataan tehtäväänsä. Pienryhmissä pidetään alku- ja loppurukous. Iltaisin leiriläisillä on mahdollisuus saada esirukousta henkilökohtaisiin kysymyksiin.

10. Haluaisin antaa lahjakortin leirille, miten se tapahtuu?

Tässä tapauksessa kannattaa olla yhteydessä toimistoon joko sähköpostitse Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai puhelimitse 050 3544468. Monet vanhemmat antavat lahjakortin kihloihin tai naimisiin menevälle jälkikasvulleen. Yhtä usein lapset lahjoittavat leirin vanhemmilleen. Myös ystävät muistavat toisiaan usein lahjakortein.