Parempi avioliitto ry:n koulutuksessa tähdätään sekä parisuhdekriisien ennaltaehkäisemiseen että syntyneiden ristiriitojen ratkaisemiseen. Toiminta koostuu avioliittoleireistä, parisuhdeseminaareista sekä miehille ja naisille suunnatuista tapahtumista. Työ on valtakunnallista kansalaisjärjestötoimintaa, jota pidetään yllä vapaaehtoisvoimin. Kursseja on järjestetty jo neljänkymmenen vuoden ajan. Parisuhdetapahtumat ovat koko perheen leirejä: vanhemmat pohtivat luennoilla ja pienryhmissä parisuhteensa tärkeitä kysymyksiä. Lapsille järjestetään samaan aikaan oma toiminnallinen Lastenleiri. Kursseille osallistuu vuosittain yli tuhat paria.

Yhdistys kouluttaa luennoitsijoita ja vertaisryhmien ohjaajia valtakunnalliseen parisuhdetyöhön. Työ perustuu vertaisosaamiselle ja vertaistuelle. Seminaareja järjestetään kansanopistoissa, kansalais- ja työväenopistoissa, evankelisluterilaisen kirkon seurakunnissa, vapaiden kirkkokuntien piirissä sekä kouluissa. Yhdistys tuottaa opetusmateriaalia kristillisen avioliittotyön tarpeisiin. Käytännön työssä syntyneet metodit koulutus- ja pienryhmämateriaaleineen ovat levinneet 14 maahan. Tehtävämateriaali on käännetty lähes kymmenelle eri kielelle. Paremman avioliiton rakkauspankki -opetusmateriaali on käännetty englanniksi.