Voittoisa metodi

14.1.2018 Marko Huhtala

Olen saanut monia kertoja olla mukana kouluttamassa erilaisia vapaaehtoistoimijoita seurakunnissa. Useaan kertaan edessäni on ollut erityyppisten ryhmien ohjaajia. Pienryhmien tarkoituksena on usein jakaa elämää ja samalla kasvaa hengellisesti. Olen itse toistanut monesti yhden lauseen "samoin kuin avioliittoleireillä". Saman ajatuksen olen kuullut myös muilta kouluttajilta ja opettajilta. Avioliittoleirit toimivat esimerkkinä hyvästä pienryhmätoiminasta.

Se mikä on sitten syy , miksi sanotaan -"kuin avioliittoleirillä"- on vertaistuki. Tuo vertaistuki on juuri elämän jakamista. Viikko tai vähempikin aika kun on saman porukan kanssa pariskuntina jaettu elämän kipupisteitä aletaan olemaan tuttuja. Kaikkia huojentaa se, että emme ole ainoita jotka painivat parisuhdetta hiertävien asioiden kanssa. Tätä siis kaikessa muussa työssä kateellisen odotetaan tapahtuvan, mitä tapahtuu avioliittotyössä, päästään puhumaan oikeasti asioista.

Sen lisäksi, että parisuhteet paranevat kun saadaan yhdessä pohtia asioita, ystävystytään muiden kanssa. Avioliittotyö tuokin tullessaan pitkiä elämänmittaisia parisuhteita, mutta myös ystävyyssuhteita. Näitä avioliittoleiriystäviä kohdatessa vuoden mittaan saa huomata, miten helppo on puhua yhdessä asioista. Asiasta kuin asiasta. Kohdatessa ei tarvitsekaan aloittaa puhumalla säästä ja muista ympäripyöreistä asioista. Vertaistukimetodilla on siis monia kiistattomia tuloksia.

Vertaisin tätä voittoisaa metodia myös toiseen hyvään työskentelytapaan. Olen saanut työskennellä coaching -ohjaajan alaisuudessa. Tapaamisissa saan pyörittää puhumalla ääneen työhön liittyviä kysymyksiä. Moni hieno idea on ääneen puhuttuna saanut lähteä uuteen lentoon ja löytänyt järkevyytensä. Samalla moni idea on alkanut puhuttuna ääneen kuulostamaan kuolleelta ajatukselta. Parisuhdetyössä tuntuu kuin ryhmänohjaajat käyttäisivät samaa metodia. Hienovaraisilla kysymyksillä ikään kuin tökätään parin puhetta eteenpäin. Olen ainakin itse saanut huomata, miten moni asia on puhuttuna ääneen -muiden läsnä ollessa - alkanut kuulostamaan omissa korvissakin aivan pähkähullulta. Ryhmässä puhuttuna karikot ovatkin tasoittuneet ja on ollut helppo lähetä vastauksen kanssa eteenpäin. Kuten coachingissa vastaus on jo olemassa valmennettavalla itsellään, niin näissäkin tapauksissa pareilla on vastaus olemassa. Yhdessä puhuessa ja toisaalta kuunnellessa toista ja toisia vastaukset, löytyvät.

Metodit ovat siis loisteliaita, käytettään niitä ahkerasti

Markon muita blogi-kirjoituksia

Marko Huhtala

markoPerheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.