Visio, missio, strategiointi ja budjetointi

26.11.2017 Marko Huhtala

Ei taida enää olla ketään työelämässä olevaa ihmistä, joka ei olisi törmännyt otsikon sanoihin. Joidenkin mielestä ne ovat puuduttavia ja pakkopullaa. Itselle ne ovat työkaluja joita yritysten ja omalta osalta yhdistysten johtamisessa käytetään. Avioliitto tarvitsee elääkseen ja voidakseen hyvin työkaluja. Voisiko siis avioliittoa pohtia näiden neljän kautta? Yritän ainakin.

Visio, jota voisi hengellisellä puolella kutsua näyksi sopii avioliiton työkaluksi nähdäkseni hyvin. Aluksi meillä on visio, näky ja unelma avioliitosta. Siirtyessämme seurustelusta avioliittoon tuo unelma kokee usein erilaisuutemme kautta säröjä. Ikävän moni lyö hanskat tiskiin. Visiomme, unelmamme ja näkymme tulisi kuitenkin olla koko avioliiton ajan sama. Kysymys onkin, osammeko tehdä toimivan parisuhteen unelmasta totta koko elämämme ajan.? Siihen tarvitaan työkaluja.

Usein kuultu snarimpsu kertoo varsinkin hengellisistä yhdistyksistä seuraavan elämänkaaren: man, mission, movement, monument. Eli mies ja nainen tässä tapauksessa yhdessä, näky, liike, monumentti. Jos missiomme , tehtävämme pitää avioliitto elävänä ja toimivana unohtuu, olemme kohta monumentti. Harmaata kivitaloa, jonka sisältä on elämä poistunut, ei kukaan jaksa pitkään katsoa. Se on muisto hyvistä elämäntäyteisistä päivistä, mutta pelkät muistot ei riitä elämään.

Strategian sijaan nykyään puhutaan strategioinnista. Tämä tarkoittaa tilanteessa elämistä. Strategiaa tarkistetaan ja päivitetään tilanteiden tuomien uusien haasteiden mukana. Ellemme ymmärrä, esim. pikkulapsiperheen arjessa tarkistaa strategiaa, eli tapaa toteuttaa visiomme ja missiomme, olemme kyllä hukassa. Elämän suuret siirtymävaiheet ovat ainakin strategioinnin paikkoja.

Budjetointi johtaa jossain vaiheessa siihen, että kirjanpito antaa toteutuneen tuloslaskelman. Tuloslaskelmasta ja taseesta näemme miten olemme varamme kuluttaneet., tai onko meillä pääomia. Ikävää on huomata jos kaikki varat on laitettu strategioinnin vastaisesti aivan johonkin muuhun kohteeseen kuin päästrategiaan ja päätehtäväämme. Olemme hukassa. Minne budjetoimme henkiset voimavaramme?

Vuosi alkaa kulua kohti loppuaan, nyt on aika alkaa rakentaa yhteisen avioliittomme toimintasuunnitelmaa ensi vuodelle, mitä tarkistuspisteitä teillä siihen kuulu. Mitkä ovat konkreettiset askeleet siihen, että unelmanne yhteisestä avioelämästä toteutuu?
Kerratkaa vuotenne kulkua ja tehkää toisillenne parannusehdotuksia. Muistakaa olla myös armollisia.

Markon muita blogi-kirjoituksia

Marko Huhtala

markoPerheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.