Himpun pimpun nykyaika

8.10.2017 Marko Huhtala

Himpun pimpun on käytössäni oleva termi, jos joku ärsyttää todella paljon. Minua ärsyttää tämä nykyaika. Miksi siitä tehdään niin älytöntä ja henkisesti stressaavaa. Meidän perheessä aika usein illalla olohuoneessa istuu kaksi aikuista joita väsyttää. Silti tulee vilkuiltua naamakirjaa ja muita sosiaalisen median upeita välineitä. Pitäisi ja saisi vilkuilla tuota toista ja olla sosiaalinen, mutta kun aivot ovat jo ylikuumenneet kaikesta epäsosiaalisesta sosiaalisuudesta. Keskittyminen herpaantuu ja mistään ei oikein tule mitään. Salainen paheeni on joskus lukea juttuja omavaraistaloudessa elävistä ihmisistä tai muuten oravanpyörästä pompanneista. Tekisi mieli myydä kaikki ja lähteä lasten ja vaimon kanssa viisi matkalaukkua mukana kiertämään maailmaa. Jokaisesta maasta sitten voisi sitten laittaa aataminaikuisella sähkösanomalennätinhärpäkkeellä viestin, "hengissä ollaan, piste" . Aika kuluisi oman porukan kesken kohtaamiseen.

Työssäni seuraan aika aktiivisesti tiedottamista, työhöni liittyvistä asioista. Pääsääntöisesti näyttää siltä, että vaikka tiedottaminen olisi kuinka ammattitaitoista ja hienoilla kuvilla höystettyä, niin kukaan ei ole koskaan kuullutkaan asioista. Asiat on vaan "myytävä" henkilökohtaisissa kontakteissa. Elämässäni ei varmaan kaatuisi mikään vaikka puhelimessani olisi ainoana ominaisuutena puhelinmahdollisuus. Nykyään usein en jaksa naputtaa viestejä, soitan tai tapaan mieluummin.

Omavaraistalous jossain "huitsin nevadassa" ei ole nyt juuri vaihtoehto. Vaihtoehto on se, että henkistä kuormaa ja sitovuutta lisäävää toimintaa on vähennettävä. Olen seurannut erästä huippujohtajaa tarkasti, ihailen hänen toimintatapoja. Hän selkeästi elää kuten opettaa. Hänet saa puhelimella ja viesteillä kiinni. Vastaukset ja vastaamiset eivät ole hätiköityjä. Sosiaalisesta mediasta häntä on turha etsiä. Hän onkin jossain verrannut sosiaalista mediaa ja pikaruokaa yhtä terveellisiksi välipaloiksi. Toinen iskee henkiseen kuormitukseen ja toinen rapauttaa fyysistä terveyttä. Hän myös selkeästi lukee ja opiskelee paljon, koska aina kun hän avaa suunsa ulos tulee jotain viisasta.

Parisuhde on nykyaikana kovilla. Himpun pimpun nykyaika rasittaa sitä aika hurjasti. Pahinta on se, että kaikki tämä hieno viestintämaailma yms. vie meidät pois läsnäolosta. Siirrymme sekunnin sadasosassa henkisesti illalla esim. työmaailmaan takaisin kun seuraamme viestejä. Se mitä katselemme ja näemme kokoajan, sitä elämämme alkaa olemaan. Puhun nyt tässä blogissa itselleni, mutta varmaan monille ihmisille tutusta asiasta. Oma elämäni kaipaa juuri nyt läsnäolon harjoittelemista. Parisuhteet ovat Suomessa kovilla, koska olemme joko fyysisesti tai henkisesti poissa. Fyysisen poissaolon kestää, kun tietää, että toinen tulee kotiin. Henkistä poissaoloa ei kestä, kun toinen on paikalla, mutta ei läsnä.

Markon muita blogi-kirjoituksia

Marko Huhtala

markoPerheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.