Puolen vuoden pyykkiä

10.12.2017 Markku Hapulahti

Ulkomaan työkomennuksen jälkeen lomailen koko joulukuun. On arkipäivä. Kun perhe on päiväriennoissaan ja pesukoneet tekevät taikojaan, niin yritän antaa loppuarvosanan ajanjaksolle. En pysty. Kokonaisuus sisältää sekoituksen toteutuneita unelmia, erehdyksiä sekä odottamattomia tilanteita, joiden merkitys näyttää kirkastuvan vasta jälkikäteen. Otetta saa vain yhdestä näkökulmasta kerrallaan, mutta useampia ei enää pysty suhteuttamaan toisiinsa. Vaikka löytäisin arviointimallin, niin mitä vasten sitä vertaisin?

Ehkä kokonaisuuteen pääsee käsiksi yksittäisten havaintojen kautta. Sainkin työhön liittyvää palautetta, jossa asiat kyllä etenivät, mutta muutamassa henkilösuhteessa aiheutin kitkaa. Tämän kuunteleminen hieman kirpaisi. Kuvittelin puutteeni löytyvän asiapuolelta, koska opetanhan muille ihmisten huomioimista. Vetosin organisaation ohuuteen, joka aiheutti yllättäviä tilanteita ja kiirettä. On luonnollista kokea tunteita ja puolustella, kun itselle näkymätöntä persoonan osaa valaistaan. Mutta ei omien tunteiden vuoksi kannata hylätä koko sanomaa, jossa on aina mukana hitunen totuutta.

Ainakin stressi kaventaa kykyä nähdä eri vaihtoehtoja, jolloin erilaisuus muuttuukin rasitteeksi. Ne, joilla on hyvä epävarmuuden sietokyky, uskaltavat antaa itselleen lisää tilaa ja aikaa asioiden kasautuessa. Näin he mahdollistavat ymmärryksen lisäämisen, kuorman jakamisen tai riman tilapäisen laskemisen. Toisille, kuten itsellenikin, keskeneräisyys pakottaa toimimaan heti, ja tässä tilassa ihminen saattaa unohtua. Hälytyskellojen tulisi soida, jos joku asia tuntuu olevan aina vain minun vastuulla, tai jos ihmiset ovat vain kiireellisten ongelmien lähettiläitä. Nämä ajatukset eivät ole totta. Mutta jos hiljentäisin, niin saattaisin epäonnistua, ja muut näkisivät todellisen suorituskykyni - Häpeän tunne kertoo hylätyksi tulemisen pelosta. Pelolle löytyy myös todellisia perusteita: Ihminen tuhoutuu, jos yhteys Jumalaan katkeaa, tai jos hän on jäänyt historiassa yhteisöjen ulkopuolelle. Yritän hankkia teoillani kokonaisvaltaisimpia tarpeita, hyväksyntää ja turvallisuutta. Ja tässä epäonnistuminen ruokkii lisää hylkäämisen pelkoani pakottaen yrittämään vielä kerran. Mihin muuhun osaisin turvautua?

Olemme lähtöisin täydellisyydestä ja siksi tunnistamme hyvän kaikkialla. Pahuus ja synti katkovat yhteyksiämme, mutta nekään eivät pysty muuttamaan alkutilaamme toiseksi. Siksi rakentavia vaihtoehtoja on aina olemassa, mutta niiden eteen on nähtävä hieman vaivaa. Toisaalta jotkin löydöt myös vapauttavat voimavaroja: Kuten tieto siitä, että tarpeiden täyttämisen osalta ei tarvitse olla omavarainen. Saamme tarvitsemamme luojalta, puolisolta, yhteisöiltä, ympäristöistä, materiasta. Mutta samaan aikaan olemme myös yksilöitä, mikä tekee kaikesta meidän oman tulkintamme varaista. Päivittäinen perusvireemme muodostuukin odotuksiemme ja tulkintojemme kohtauspisteeseen, jotka ovat pääosin tiedostamattomia oletuksia. Voimme vaikuttaa oletuksiimme vasta kun olemme tuoneet niitä tietoisuuteen; jakamalla elämämme toisen kanssa, kuuntelemalla palautetta ja olemalla itse avoimempia. Laajempi kuva palvelee meitä ja elämää, vaikka samalla paljastuisikin hieman rosoisuutta.

Hetkinen, eikö odotusten ja tulkintojen pitäisi kiinnittyä pelkästään tosiasioihin ilman omia tahtotiloja tai temppuja? Kyllä pitäisi, koska tosiasiat on pyrittävä kohtaamaan niin rehellisesti kuin on mahdollista, itse rikkoutumatta ja toisia rikkomatta. Muuten meille ei synny aitoa tietoa mistään tahtomme tueksi. Toisaalta ehdottomasti ei siinä mielessä, että oli tilanne mikä tahansa, niin silloinkin on säilytettävä yhteys hyvään alkutilaan, hyvän valtaan ylitse pahan, ja käyttäydyttävä tämän totuuden mukaisesti. Vaikka joskus ajatukseen takertuu likaa, ja se hautautuu muiden alle. Niin kuin jotkin vaatteet, joita saa välillä etsiä ja pestä useammin.

Markun muita blogi-kirjoituksia

Markku Hapulahti
markku hapulahti m Merkitysten kintereillä. 41v, naimisissa 16v, kolme lasta, Riihimäeltä.