Elätkö itseäsi ja muita rakastaen?

4.2.2018 Malla Tanner

Makuuhuoneemme laipion ovessa on teksti: "Love what you do". Sanat ovat kiinni ovessa kaksipuolisella teipillä. Sanoja oli enemmänkin alussa, mutta ne ovat pudonneet yksitellen alas, kun teipit eivät enää pysyneet sanoissa kiinni. Nämä neljä sanaa ovat nyt jäljellä ovessamme. Jossain vaiheessa kopioin kaikki sanat Facebook-seinälleni:" Do what you love, love what you do" johon yksi ystävistäni kommentoi, että hyvin sanottu, mutta vaikea toteuttaa. Tämän kommentin jälkeen osa sanoista putosi ja oveen jäivät sanat "Do you love what you do". Tätä jäin pohtimaan. Elänkö sitä elämää, jota haluan elää? Miten kohtelen itseäni ja muita? Miten se vaikuttaa tyytyväisyyteeni? Laulaja Bob Dylan on sanonut, että ihmisen onnellisuuteen riittää se, kun hän menee illalla nukkumaan, herää aamulla ja siinä välissä tekee asioita joista pitää.

Ajan joka aamu opistoon, jossa aloitin kasvatus- ja opetusalan opinnot syksyllä. Ajomatka kestää noin 1,5 tuntia yhteen suuntaan. Siinä on aikaa ajatella kaikenlaista. Olen oppinut syksyn aikana enemmän uusia asioita kuin vuosiin. Olen löytänyt sellaisia kiinnostuksen ja osaamisen alueita, joiden olemassaolosta en tiennyt. Niitä on useita, mutta mainittakoon maalaamani taulu poikamme ottamasta lomakuvasta, jota maalasin noin viisi tuntia. Poikani sanoi minulle, että ei olisi ikinä uskonut, että osaan maalata. En minäkään. En tiedä vieläkään osaanko maalata, mutta kivaa se oli. Ehkä se on juuri tärkeintä. Nyt taulu on makuuhuoneemme seinällä muistuttamassa tästä oivalluksesta.

Olen syksyn aikana myös tutustunut ihmisiin eri maista, kulttuureista ja uskonnoista sekä tietysti eri-ikäisiin ja erilaisissa elämäntilanteissa oleviin suomalaisiin. Kaikki tämä kohtaaminen on rikastuttanut maailmankuvaani, tuonut uusia oivalluksia ja intoa opiskeluun ja elämääni. Aamuisin on kiva herätä, vaikka olisi pimeääkin ja vettä sataisi. En ole unohtanut parisuhdettakaan. Aloitimme puolisoni kanssa kuntouinnin ryhmässä, joka kokoontuu perjantai- ja lauantai-iltaisin. Olemme oppineet uimaan vapaata, selkää ja rintaa, harjoitelleet hengitystekniikkaa, potkuja ja vetoja pollareilla ja lättäreillä ja ilman. On ollut mukava aloittaa viikonloppu yhdessä uinnin merkeissä. Kahdenkeskinen aika on tärkeää jo senkin takia, että se on ainoa hetki kun me kohtaamme, ja kohtaaminen tapahtuu kommunikoinnin kautta. Jopa uidessa eri radoilla hipaisemme välillä sormenpäillämme toisiamme. Olen huomannut, että kun minä ja mieheni voimme hyvin niin parisuhteemmekin voi hyvin vaikka ympäröivä maailma ei voisi.

Olen lukenut viime aikoina Johanneksen evankeliumia ja mieleeni on painunut kohta rakkaudesta, josta Jeesus puhui opetuslapsilleen. Hän sanoi: "Rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne." (Joh.13:34). Matkalla opistoon usein mietin, miten voisin tänään rakastaa tapaamiani ihmisiä ja matkalla kotiin mietin, miten voisin rakastaa heitä vielä enemmän. Elänkö muita rakastaen? Rakkaus elämässäni tarkoittaa toisen huomioonottamista, sitä ettei ketään ei jätetä yksin, toisen kuuntelemista, läsnäoloa, lohduttamista, ohjaamista, kannustamista, yhdessä iloitsemista ja ääneen nauramista, toisen hyväksymistä sellaisena kuin tämä on. Elänkö itseäni rakastaen? Olemme itsemme kanssa eniten tekemisissä. Omaa ääntämme ja mielipiteitämme kuuntelemme eniten. Omien tunteittemme pohjalta teemme tulkintoja ja valintoja. Elämme ympäröivän maailman keskellä, jossa kaikki ei ole aina hyvin ja monet asiat vaikuttavat omaan sisäiseen maailmaamme ja valintoihimme.

Omaa hyvinvointiani lisäävät ihan perusasiat kuten mielekäs tekeminen, oikea ajanhallinta ja terveys. Hyvän puhuminen itselle ja toisille on hyvä tapa. Minulla suorittaminen on jäänyt pois. Olen oppinut säätelemään itseäni. Olen myös oppinut elämään hetkessä ja se on tuonut laatua elämääni. Ei tarvitsekaan murehtia eikä valittaa, ei tätä hetkeä eikä tulevaa vaan elän tässä ja nyt, oli tilanne mikä tahansa. Mietin mieluummin ratkaisuja. Elämässä on hyvä olla myös oikeita rinnallakulkijoita. Itse tarvitsen heitä kertomaan sanoin, teoin ja ilmein, miten tänään rakastin vai rakastinko lainkaan. Puolisoni, lapseni, ystäväni, tutut ja ihan tuntemattomatkin ovat hyviä peilejä. Niitäkin päiviä on ollut joukossa, kun en ole osannut rakastaa muita enkä itseäni. Silloin olen tuntenut häpeää, syyllisyyttä, surua ja yksinäisyyttä. Jeesus sanoo Johanneksen evankeliumin mukaan, että sana puhdistaa. Puhdistamista mielemme ja kehomme tarvitsee. Siitä seuraa se, että väärät asiat väistyvät ja oikeat tulevat tilalle. Eräs nainen uintiryhmässä kertoi, että on uinut vapaata väärällä tekniikalla jo vuosia ja nyt hänen on vaikea oppia pois väärästä tekniikasta ja opetella uusi tekniikka. Näin se on elämässäkin. Opetellaan elämään itseämme ja muita rakastaen.

Mallan muita blogi-kirjoituksia

Malla Tanner
malla2Naimisissa vuodesta 1998 ja kolmen aktiivisen pojan äiti. Perheessä myös walesingspringerspanieli Kaisa. Harrastukset salibändy, pyöräily, syvävenyttely, hiihto, melonta, lukeminen ja kirjoittaminen.

Malla on monitoiminen assistentti, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja parisuhdeblogisti.