Mielekäs sosiaalinen rooli

17.12.2017 Malla Tanner

Osallistuin Vapaaehtoistoiminnan messuille Vanhalla Ylioppilastalolla. Vapaaehtoistoiminnan messuille osallistuu lähes 70 vapaaehtoistyön tarjoajaa ja noin 1000 vapaaehtoistyöstä kiinnostunutta ihmistä pääkaupunkiseudulla. Vapaaehtoistoiminnan suosio on kasvanut. Ei ihme sillä aikamme sosiaalisia ongelmia ovat alkoholi, lääke – ja huumeongelmat, asunnottomuus, asuntopula, eriarvoisuus, huono-osaisuus, irtolaisuus, kodittomuus, köyhyys, pakolaisuus, muuttoliike, poikkeava sosiaalinen toimintakyky, prostituutio, rikollisuus, syrjäytyminen, yksinäisyys ja työttömyys. Yhteiskuntamme hyvinvointia uhkaa ja edistää monet asiat kuten työ ja työllisyys, toimeentulo, asuminen, terveys ja sairaudet, koulutus ja kulttuuri, ympäristö, ravinto, kulutus, huolenpito ja hoiva. Polarisoituminen näkyy yhä selvemmin. Niillä, joilla meni huonosti aikaisemmin menee nyt vielä huonommin ja niillä, joilla meni hyvin aikaisemmin menee nyt vielä paremmin.

Suomi täytti juuri 100 vuotta. Jos menemme ajassa 100 vuotta taaksepäin niin silloin suurin osa ihmisistä asui maaseudulla. Perheissä lasten lukumäärä oli suuri, isovanhemmat olivat läsnä ja osallistuivat lastenlastensa hoitoon ja kasvatukseen. Avoliitto ja avioero olivat harvinaisia. Nykyään yhteiskunnassamme on erilaisia perhemalleja, joista itselleni tuli mieleen ydinperhe, yhden vanhemman perhe, uusperhe, kahden kulttuurin perhe, monikkoperhe, sijaisperhe, sateenkaariperhe ja adoptioperhe. Yhden vanhemman perheitä on viidennes väestöstä. Uusperheitä oli viime vuonna 52000. Suomessa kahden kulttuurin perheitä asuu yli 65000. Monikkoperheitä Suomessa syntyy n. 800 vuosittain.

Elämänkaareen kuuluu erilaisia vaiheita, joista aikuisuus on pisin vaihe. Lapsuus ja nuoruus ovat aikuisuutemme kasvuperusta. Aikuisuudessa rakennamme vanhuuttamme. Aikuisuudessa perhe ja työ ovat keskeisiä noin 20/25-40 -vuotiaana. Elämän päämäärien uudelleen pohdinta tapahtuu 40-60/65 –vuotiaana ja tässä elämänkaaren vaiheessa minä aloitin puolisoni kanssa vapaaehtoistoiminnan. Luennoimme, vedämme ryhmiä, järjestämme paikallisia kursseja ja kirjoitan blogeja. Meillä tämä on perhetyötä koska myös lapsemme ovat hoitaneet pariskuntien lapsia lastenhoitotiimissä.

Olen seurannut vanhuutta tutkivia uusimpia tutkimuksia ja niissä korostuivat ns. coping-kyvyt. Niillä tarkoitetaan kykyä toimia mielekkäästi fyysisissä ja psyykkisissä kriisitilanteissa. Tähän liittyy se, että ihminen on kyennyt käymään myönteisesti läpi aiempia elämänvaiheitaan. Tämä on hyvin tärkeä ja vaikea asia. On ihmisiä, jotka eivät pysty, osaa tai halua käsitellä aiempia elämänvaiheitaan. Avaintekijä näyttää kuitenkin olevan myönteinen suhtautuminen elämään. Nykyajatus on, että hyvän vanhuuden edellytyksenä ei ole tietty persoonallisuustyyppi, vaan riittävä tyytyväisyys elettyyn ja käsillä olevaan elämään. Tämä tyytyväisyys luo edellytykset myös vapaaehtoistoiminnalle, jossa tarvitaan kykyä ottaa vastuu omista teoista ja tunteista sekä kantaa vastuuta myös toisesta ihmisestä.

Järjestin yhdessä tiimimme kanssa syksyllä paikallisen parisuhdekurssin, joka oli 8 kerran kokonaisuus, kerran viikossa, neljä tuntia illassa, mukaanlukien suunnittelut ja valmistelut. Se oli kova rutistus kaiken muun tekemisen ohessa. Se mikä palkitsee ja auttaa jaksamaan on nämä palautteet mitä olemme saaneet ja tahdonkin jakaa sinulle hyvä lukija yhden niistä: "Tämä kurssi on ollut käännekohta meidän avioliitossa. Teillä on ollut siinä merkittävä osa. Olette antaneet meille toivoa ja olemme oppineet teiltä paljon ja saaneet uskoa että vaikeistakin asioista voi selvitä." Uusimpien tutkimusten mukaan pitkään ikään ja elämäntyytyväisyyteen vaikuttaa mielekäs sosiaalinen rooli omassa yhteisössä. Sosiaaliset ongelmat ja perhemallit tuovat omat haasteensa myös vapaaehtoistyöhön. Maailma muuttuu ja me sen mukana. Toisten ihmisten kohtaaminen on kuitenkin mahdollista, kun se tapahtuu ihmisyyden välityksellä. Auttamisen tavoite on mahdollistaa muutos, oli se sitten ekologinen, sosiaalinen tai taloudellinen.

Bob Dylanin ajatusta lainatakseni: "A person is a success if he gets up in the morning and gets to bed at night and between does what he wants to do."

Mallan muita blogi-kirjoituksia

Malla Tanner
malla2Naimisissa vuodesta 1998 ja kolmen aktiivisen pojan äiti. Perheessä myös walesingspringerspanieli Kaisa. Harrastukset salibändy, pyöräily, syvävenyttely, hiihto, melonta, lukeminen ja kirjoittaminen.

Malla on monitoiminen assistentti, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja parisuhdeblogisti.