Parisuhteesta täytyy pitää huolta

10.9.2017 Malla Tanner

Anna Puu laulaa: "seison kuopan vieressä, kaivoin sen ihan itse omin pienin kätösin vaikka tarjosit apua sinäkin. Siinä se valmiina odottaa, syvyyttä kuusi jalkaa. Kaikki alkoi kuilusta, kun ei muistettu puhua. En osannut siltaa rakentaa. Pitäisi olla vahvana mutta mua pelottaa". Näillä ajatuksilla syksyn ensimmäinen parisuhdetapahtuma alkoi. Ilmassa oli odotusta ja jännitystä. Eräs pariskunta on kaikkensa yrittänyt, enää ei ole voimia, kyynel vierähtää molempien poskea pitkin. Ojennan nenäliinan, pysähdyn ja kuuntelen. Katson heitä sydän täynnä rakkautta ja haluaisin työntää heidät toistensa lähelle, mutta näen että se on heille vaikeaa vaikka kaipuu toisen lähelle on valtava. Kerromme oman parisuhteemme vaiheista mikä alkoi nollasta eikä ollut mikään läpihuutojuttu. Lupaamme tukea teitä, älkää luovuttako, kyllä tästä selvitään, viestimme kuuluu rivien välistä. Nainen sanoo hiljaa ... ehkä osaatte sittenkin auttaa .. toivo herää. Katson taakseni ja kiitän, katson eteenpäin ja luotan. Katson ympärilleni ja rakastan. Näillä eväillä mennään.

Yleisimmät ongelmat pariskunnilla ovat kadonnut kipinä, hektinen elämänvaihe, ruuhkavuodet, vanhemmuus, kommunikointi, puhumattomuus, väärät tulkinnat ja tunteet, kahdenkeskisen ajan ja yhteisen tekemisen puute, yhteisten pelisääntöjen puute. Pariskunnat toivovat ajatusten vaihtoa, uusia perspektiivejä, yksikkönä ja yhdessä kasvua, paloa, tunnetta, keinoja asioiden käsittelyyn, kahdenkeskistä aikaa, yhteistä tekemistä, selkeyttä ja yhteisiä pelisääntöjä, välineitä rakentavaan riitelyyn, herkkyyttä toisen kohtaamiseen, keinoja täyttää toisen tarpeita, keinoja luottamuksen palauttamiseen.

Omasta elämästä puuttui rakkaus mikä heijastui väärien tulkintojen ja tunteiden värittämänä salaa vaivihkaa parisuhteeseen. Tämä aiheutti sen, että välillemme tuli muuri, joka esti näkemästä toisen ihmisyyden ja tarpeet. Päällimmäisenä oli vain omat täyttymättömät tarpeet. Mikäli sinusta tuntuu, että puolison rakastaminen on vaikeaa niin mieti hetken onko elämässäsi rakkautta. Mikäli rakkautesi on täynnä vaatimuksia, ehtoja ja syyttelyä, elämästäsi puuttuu rakkaus. On vaikea rakastaa toista, jos omat tarpeet jäävät toistamiseen täyttymättä. On vaikea kokea arvostusta, jos ei tule kuulluksi. On vaikea kohdata toista, jos kokee syytöksiä. On helpompi paeta. Ainoa tapa päästä kierteestä on kohdata toinen ja mennä kipua päin. Se ei ole helppoa eikä kivaa kuunnella kun toinen kertoo mistä on taas jäänyt vaille. Kerro täyttymättömistä tarpeista minä-muodossa, omien havaintojen ja ajatusten kautta toista syyttämättä. Silloin toinen ei lähde pakoon. Jokainen kaipaa läheisyyttä ja arvostusta. Särkymistä ei kannata pelätä, ei se ole vaarallista, jos itkettää. Se on merkki siitä, että jotain väärää lähtee pois ja jotain uutta pääsee sisään. Tulee tahto muuttua, ymmärtää ja antaa anteeksi. Me saamme vihastua, mutta me emme saa jäädä vihaan sillä silloin sydämeen jää katkeruutta mikä avaa oven anteeksiantamattomuuteen. Rakkaus alkaa anteeksiannosta. Rakkaus tuo elämään kypsyyttä. Kypsyys luo puitteet uuden oppimiselle, alamme luomaan elämäämme ja ympärillemme hyviä asioita. Asiat alkaa näkemään selkeämmin, kun väärät ajatukset ja tunteet väistyvät.

Mallan muita blogi-kirjoituksia

Malla Tanner
malla2Naimisissa vuodesta 1998 ja kolmen aktiivisen pojan äiti. Perheessä myös walesingspringerspanieli Kaisa. Harrastukset salibändy, pyöräily, syvävenyttely, hiihto, melonta, lukeminen ja kirjoittaminen.

Malla on monitoiminen assistentti, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja parisuhdeblogisti.