Älä stressaa, tee parhaasi, unohda loput

30.7.2017 Malla Tanner

Ystäväni lähetti kuvan, jossa oli teksti "älä stressaa, tee parhaasi, unohda loput." Hän toivoi, että muistaisi tämän joka hetki koska oma elämä on niin täynnä stressiä. Kysyin mikä häntä stressaa eniten. Hän vastasi, että heidän rahatilanne ja miehen työt. Mietin samalla mikä minua oli stressannut koko aamun. Huomasin, että murehdin ja fiilistaso oli jo koko viikon sahannut edestakaisin. Yritin miettiä mikä olikaan ollut se viimeisin hyvä ajatus aamulla ja missä vaiheessa se katkesi. Lopulta löysin itseni takaisin sille polulle, jossa ajatukseni oli hyvä. Ajattelin, että jään tähän, tässä on nyt risteyskohtani enkä lähde eteenpäin ennen kuin tiedän minkä valinnan teen. Murehtiminen vie ilon, se on valinta ja kun se täyttää mielen niin ei osaa tehdä oikeita jatkovalintojakaan. Se on kuin autolla ajaisi, pitää vähän peruuttaa tai tehdä u-käännös, jos lähtee väärään suuntaan eikä pääse eteenpäin. Kuulostaako tämä teistä tutulta?

Minun risteyskohtani on työelämä mikä stressaa ajoittain. Jäin pitkästä työsuhteesta työttömäksi tuotannollistaloudellisista syistä lähes neljä vuotta sitten. Olen oppinut sen jälkeen sietämään pätkätöitä ja kestämään ajoittaista työttömyyttä. Olen oppinut tekemään muutaman kuukauden työtä jossain projektissa ja sitten siirtymään muualle. Olen tottunut siihen, että työssä on jatkuvasti uusia ihmisiä ja uusia alkuja. Pitää olla hyvin itseohjautuva. Kukaan ei ole jatkuvasti kertomassa mitä pitää tehdä. Loputon jaksaminen on vaatinut myös lujaa mielenterveyttä. Siksi olikin varmaan hyvä asia, että työttömäksi jäätyäni lähdin opiskelemaan työnohjaajaksi koska opintojen kautta olen löytänyt työkaluja jaksamiseen. Samoihin aikoihin kun jäin työttömäksi meitä pyydettiin mieheni kanssa vapaaehtoistyöhön Parempi avioliitto ry:lle. Kävimme ryhmänvetäjä- ja luennoitsijakoulutuksen ja aloin kirjoittamaan blogeja. Blogit on oma purkupaikkani, jossa avaan havaintojani, ajatuksiani ja tunteitani. Samalla toivon, että tekin saisitte toivoa tai ideoita niistä.

Riittämättömyys kiusaa välillä ja aiheuttaa stressiä. Ystäväni kanssa kerran kävelyllä pohdimme miten suhtautua, jos kokee riittämättömyyttä ulkopuolelta. Ystäväni kertoi vihastuvansa ja haluavansa näyttää muille, että kyllä hän osaa ja saa muutkin sen huomaamaan, että on riittävä. Ystävääni kuunnellessani ajattelen, että olisipa minulla samanlainen tahtotila kuin hänellä. Jokaisella on omat haasteensa, omat risteyskohdat, omat valinnat. Jokaisella on 24 tuntia vuorokaudessa, johon sisältyy työ, uni ja vapaa-aika ja mikäli tämä ei ole tasapainossa niin se vaikuttaa meihin tavalla tai toisella. Olen kiitollinen ystävälleni siitä, että voimme jakaa ajatuksiamme, erilaisuuttamme ja hyväksyä sen sekä rohkaista ja kannustaa toisiamme eteenpäin siitä risteyskohdasta käsin jossa olemme. Vastavuoroinen ystävyys on tärkeä asia.

Ystäväni kertoi, että hänellä oli ollut ikävä keskustelu miehensä kanssa rahasta. Rahat ovat olleet loppu jo jonkun aikaa ja perhe elää yhden tuloilla. Tämä stressaa pariskuntaa eivätkä he osaa kommunikoida oikein. Ilmassa on ärtymystä, puhumattomuutta ja murhetta. Kerroin ystävälleni, että olisi hyvä, jos teillä olisi jokin yhteinen asioiden purkupaikka. Paikka, jossa voisitte säännöllisesti päästää höyryt pihalle turvallisesti luotettaville tahoille. Tulisitte molemmat kuulluiksi ja nähdyiksi ilman syyttelyä ja mollaamista. Itseäni auttaa parisuhteen eteen tekemämme työ. Parisuhdetyö ja parisuhdevertaiset täydentävät elämääni. Tietysti Jumala on suuri uskon- ja toivonlähteeni, kannattajani sekä rohkaisijani, jota ilman mikään aamu ei ylipäänsä lähtisi edes käyntiin eikä yhtään hyvää ajatusta ja tekoa syntyisi.

Kannustan rakkaat lukijat teitä lähtemään parisuhdetapahtumiin, kun kommunikointi ei suju, kun suhdetarpeet ei täyty, kun riittämättömyys iskee, kun vihastumista tapahtuu useimmin kuin ilahtumista. Älkää pelätkö särkymistä. Jumala pääsee sisään, kun ihmisen sydän särkyy. Hän näkee vahvuuden heikkouksissamme. Hän osoittaa, että avain on juuri niissä palasissa, joita epätoivoisesti yritämme liimata kokoon. Hän kutsuu särkyneet elämään täyttä elämää ja muuttamaan maailmaa. Muistakaa, että hyvä parisuhde on lasten koti. Tämän todisti meille julkisesti oma 20-vuotias esikoisemme Instagrammissa hääkuvamme alla hääpäivänä viime vuonna: "18-vuotta sitten mun vanhemmat meni naimisiin ja edelleen onnellisesti yhdessä. Parhaat vanhemmat ja esimerkin antajat. Toivottavasti itse yltää joskus samaan."

Mallan muita blogi-kirjoituksia

Malla Tanner
malla2Naimisissa vuodesta 1998 ja kolmen aktiivisen pojan äiti. Perheessä myös walesingspringerspanieli Kaisa. Harrastukset salibändy, pyöräily, syvävenyttely, hiihto, melonta, lukeminen ja kirjoittaminen.

Malla on monitoiminen assistentti, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja parisuhdeblogisti.