Normaalia?

21.1.2018 Ulla-Maija Lammi Ketoja

Onpa utuinen sää, ajattelin toisinaan kuluneina kuukausina. Pesin silmälasejani tarkemmin. Se on se ilmastonmuutos, sumuiset ja kosteat talvet ovat täällä. Kiireessä aseman rappusia juostessani näytti, että ne loppuivat jo, mutta jatkuivatkin vielä. Kerran pitkän työpäivän jälkeen tunsin silmäni tavallista väsyneemmiksi ja päätin testata, kuinka hyvin näen työhuoneeni seinällä olevan kalenterin. Oikealla silmällä oikein hyvin, mutta vasemmalla kalenterin kohdalla näkyi epäselvä pläntti. Lääkäri totesi vasemmassa silmässäni kypsän harmaakaihin. Hän kertoi, että koska aivot eivät ole saaneet vasemmasta silmästäni hyvää kuvaa, ne ovat ottaneet oikean silmän kuvan kaksi kertaa. Näin epänormaalista oli tullut normaalia eikä se ollut juurikaan tahtiani haitannut.

Kerran avioliittoleirille lähtiessämme automme keskuslukitus särkyi. Oli heinäkuu ja korjaamot lomalla. Leirille lähdettiin siten, että minä kiipesin takakontin kautta autoon ja avasin ovet. Muutamassa päivässä se alkoi sujua yllättävän sukkelasti. Parin viikon päästä se oli jo normaalia.

Näin voi aviosuhteessakin käydä. Pikkuhiljaa tapahtuva muutos saattaa jo hetken kuluttua olla osa jokapäiväistä elämää. Tunteet tihkuvat läpi äänestäni, vaikka en niitä kertoisikaan. Ehkä pian jo opastan puolisoani, puhun kuin äiti lapselleen. Alamme ohittaa toisiamme. Toinen viihtyy työpaikalla, toinen jakaa asioita ystäviensä kanssa. Elämme kuin eri maailmassa. Saatamme jopa nukkua eri huoneissa eikä aamiaispöydässäkään tervehditä. Kumpikin näemme vain puolittaisen kuvan. Vaikka niin jotenkuten selvitään, aviosuhde ei ole energianlähde eikä se lataa kummankaan akkuja.

Osallistuminen avioliittotapahtumaan voi olla ratkaiseva askel avartumiseen. Jaetut kokemukset palauttavat värit elämään ja sen moniulotteisuuden. Kahdella eri silmällä näkee oikeasti enemmän.

Ulla-Maijan muita blogi-kirjoituksia

Ulla-Maija Lammi-Ketoja umma Naimisissa, neljä aikuista lasta.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.