Antaessaan saa

18.9.2016 Malla Tanner

Yö oli levoton ja aamulla väsymys painaa silmiäni, kun herään puhelinherätykseen. Nytkö se aamu jo on, vastahan nukahdin hetki sitten vai olenkohan nukkunut lainkaan. Menen suihkuun, aamupalalle ja pian istunkin jo bussissa matkalla Helsinkiin. Keskityn hetkeen ja olen siinä läsnä. Minun on pitänyt tätä ihan harjoitella koska off-line tila on vaikea laittaa päälle. Ehkä se on yleistä erityisesti naisille, että aina pitää olla tutka päässä ja miljoona asiaa mielessä. Helsingissä tilaan kahvilasta Cappuchinon ja odottelen sen valmistumista. Yhtäkkiä kuulen nimeni mainittavan, havahdun ja käyn noutamassa herätysjuomani. Pian olenkin erään yrityksen liiketilan aulassa toiveikkaana ja kiitollisena odottamassa, että minut noudetaan työhaastatteluun. Mieheni on laittanut viestin ja toivottanut onnea sydämen kera. Olen käynyt muutamissa työhaastatteluissa. Jokainen haastattelu jännittää, toiset vähemmän, toiset enemmän. Valmistelu vie toisinaan voimavaroja, pettymys satuttaa, onnistuminen ilahduttaa. Haastattelun edetessä jännitys laukeaa, rentoudun ja vapaudun. Lähden tyytyväisenä pois ja taputan itseäni – nyt se on ohi. Ystäväni laittaa viestin: "sinulle varmasti riittäisikin kun saisit töitä koska muu elämäsi on kunnossa. Kaikille ei riitä, että on töitä, kun on niin vaikeaa elämä työn ulkopuolella". Jokainen elämämme haastattelu kuitenkin haastaa kysymyksellään miksi juuri sinä olisit se oikea henkilö.

Pistäkää hyvä kiertämään

Viimeinen kysymys työhaastattelussani onkin yllättävä: "Mitä tekisit työksesi, jos sitä ei tarvitsisi tehdä rahan takia?" Minullahan on jo se työ, ajattelen. Vastaan, että pidän kirjoittamisesta ja vapaaehtoistyöstäni, ehkä jatkaisin blogien kirjoittamista, kävisin luennoimassa ja vetämässä pienryhmiä. Oletko sinä muuten ajatellut mitä tekisit työksesi, jos sitä ei tarvitsisi tehdä rahan takia?

Olimme mieheni kanssa ensimmäisessä avioliittotapahtumassa vuonna 2008 ja kuusi vuotta sen jälkeen kävimme ryhmänvetäjä- ja luennoitsijakoulutuksen koska halusimme antaa pariskunnille sitä hyvää mitä itse olimme saaneet. Olen nauttinut vapaaehtoistyöstä parisuhde-ja perhealueella vaikka en ole siitä palkkaa saanut. Sen sijaan olen saanut parantua paljon, olen saanut lukuisia ystäviä ja ihania muistoja. Olen jo nyt saanut nähdä työn hedelmiä, kun pariskunnat ovat menneet toipumisen kehälle ihan mahdottomistakin tilanteista. Tätä ei voi rahassa mitata.

Kummitädilläni on tapana auttaa läheisiään konkreettisesti ja hän on asettanut omalle antamiselleen ehdon ja se on "pistäkää hyvä kiertämään sillä se tulee korkojen kanssa teille takaisin ennemmin tai myöhemmin." Hän on niin iloinen ja vapaa antaessaan, että jo tämä hänen asenne saa minut hymyilemään.

Kurssi Lohjalle

Olemme haaveilleet omasta parisuhdekurssista kotikaupungissamme. Kummitätini on antanut minulle konkreettista apua ja nyt minulla on ilo pistää hyvä kiertämään yhdessä tiimimme kanssa. Kurssi käynnistyi viikko sitten ja se tulee rytmittämään elämäämme 8 viikon ajan. Metsolan koulu täyttyy joka viikko parisuhteeseen sitoutuvista pariskunnista ja heidän leikkivistä lapsistaan.

Meidän tiimissä on neljä ryhmänvetäjäparia, kaikki eri-ikäisiä eri taustoilla ja erilaisia vaikuttajina, mutta se mikä meillä on yhteistä, on tahto tukea pariskuntia ja perheitä tällä alueella yhdessä tiiminä. Saatamme jäädä jopa pakkaselle kustannuksissa, mutta sekään ei ole este koska kaikki koemme, että tämä työ on tärkeää. Olemme löytäneet kurssipaikan, saaneet luennoitsijat, lastenhoitajat, kahvittajat ja mainostoimiston joka teki ilmaiseksi upean mainoksen. Tämä työ on tärkeä myös oman liittomme kannalta. Usean avioliittotapahtuman jälkeenkään puolisoa ei voi pitää itsestäänselvyytenä. Työ pitää parisuhteemme tuoreena ja keskustelun vireillä. Tärkeää on myös yhteys, ystävyys ja vertaistuki. Pian minulla ei ole palkallista työtä mikä on suuri kipuni, mutta parisuhdetyö puolisoni kanssa auttaa minua pysymään kasassa ja hitsaa meitä pariskuntana ja kasvattajina yhteen jotta ongelmia ei tulisi muille elämämme alueille. Toivottavasti se palkallinen työpaikka jossain vaiheessa minullekin suodaan.

Mallan muita blogi-kirjoituksia

Malla Tanner
malla2Naimisissa vuodesta 1998 ja kolmen aktiivisen pojan äiti. Perheessä myös 3-vuotias walesinspringerspanieli. Harrastukset syvävenytys, melonta, pyöräily ja hiihto.

Perustiedot: monitoiminen assistentti ja työnohjaaja, kotipaikka Lohja.