Yhteinen haave

Yhteiset odotukset, toiveet ja haaveet parisuhteessa lisäävät ykseyttä ja ykseys kertoo, että olemme yhtä. Ykseyttä lisää myös se, että saa aidosti jakaa toiselle omat pettymyksensä ja tarpeensa ilman pelkoa tulla torjutuksi tai hylätyksi. Usein pettymyksiä, tarpeita ja haaveita voi kuitenkin olla vaikea jakaa ensimmäisenä puolisolle.
Olin mieheni kanssa pari viikkoa sitten avioliittopiirissä vetämässä ryhmää. Kysyimme ryhmäläisiltä oliko heillä yhteisiä haaveita puolisonsa kanssa ja yllätyin, kun vastaus oli pitkän hiljaisuuden jälkeen "haluamme kai vaan vanheta yhdessä", mutta mitään sen konkreettisempaa en kuullut pariskuntien sanovan. Lisäksi ryhmän miehet totesivat, että haluavat kertoa ensimmäisinä vaimoilleen onnistumisista, mutta eivät pettymyksistään. Jäin pohtimaan asiaa ja mietin, että voiko salailu olla esteenä yhteisille haaveille ja mihin yhteisiä haaveita tarvitaan parisuhteessa.
Palasin ajassa taaksepäin miettimään avioliittoni vaiheita. Ihastumisvaiheessa en itse osannut jakaa miehelleni odotuksiani, tarpeitani enkä haaveitani koska en tiennyt mitä ne ovat. Rakkauden huumassa halusin vain miellyttää miestäni, kaikki oli uutta ja ihmeellistä, vähän jännittävääkin. Sitten syntyivät lapset ja voimavarani menivät lastenhoitoon ja työhön. Tämä oli sitä aikaa, kun meillä olisi ollut suurin tarve yhteiselle ajalle. Lasten myötä tuli arki ja ongelmat, ja pettymykset, jotka lakaisin maton alle. Tyypillistä. Ongelmien kehä oli saanut alkunsa. Yhteisille haaveille ei jäänyt tilaa. Sen jälkeen lapset tulivat yksitellen murrosikään mikä oli tunne-elämän kannalta koettelevin vaihe koska meidän oli opeteltava tukemaan ja rohkaisemaan toinen toistamme siinä onnistumatta.
Onneksi apua on tarjolla, kun sitä osaa ja haluaa hakea. Ongelmat voivat olla myös kasvun mahdollistajia vaikka se ei siinä hetkessä sillä tavoin näyttäydy. Kuitenkin tietoisuus ongelmista ja niiden tunnustaminen toiselle auttavat tekemään elämässä parempia valintoja ja löytämään elämään oikeaa olemista ja tekemistä. Parisuhteessa voi ja saa paljastaa sisimmätkin salaisuudet, myöntää heikkoudet, kasvaa.
Palatakseni avioliittopiirin ryhmään, jossa pariskunnilla ei ollut yhteisiä haaveita, otin aiheen esille mieheni kanssa. Esitin toiveen, että etsisimme yhteistä haavetta, johon sitoutuisimme koska parisuhde on kokonaisratkaisu, jota ei voi tehdä elämällä vain tässä hetkessä. Kaipaan mieheltäni sitoutumista kauemmaksi koska yhdessä pääsemme pidemmälle. Mieheni vastasi toiveeseeni ja näytti minulle eräs ilta kuvia alppimaisemista. Mieheni toiminnallisena ja seikkailunhaluisena innostui kertomaan vaellusmatkoista ja mahdollisuudesta päästä laskettelemaan. Mietimme yhdessä missä voisimme yöpyä matkalla ja määränpäässä, mitkä olisivat vaihtoehdot matkustaa sinne ym, teimme laskelmia mitä kaikki tulisi maksamaan, olisiko meidän mahdollista ylipäänsä matkustaa. Jo yhdessä kuvia katsellessamme huomasimme mihin yhteisiä haaveita tarvitaan. Pitkästä aikaa meillä on yhteinen odotus, toive ja unelma lomamatkasta. En tiedä toteutuuko tämä, se jää nähtäväksi, mutta kovasti haaveilemme yhteisestä ajasta alpeilla. 27.9.2015