Iso laiva kääntyy hitaasti

24.7.2016 Kirsikka Arkimies

Monille avioliittoleiri on käänteentekevä elämys. Leiriviikon saa ikään kuin kellua epätodellisessa kuplassa, jossa parisuhteelle ja erilaisille tunteille on loputtomasti aikaa, ruoka tulee valmiina pöytään, lapset hoidetaan ja puoliso kuuntelee ymmärtäväisen näköisenä ryhmänohjaajien tukemana. Kun leiri päättyy, arki alkaa. Elämä leirialueen ulkopuolella voi olla hyvin erilaista. Silloin on hyvä muistaa muutama perusasia.

1. Iso laiva kääntyy hitaasti. Kun kaksi ihmistä kamppailee itsensä ja liittonsa muuttamisessa auvoisammaksi, menee siihen aikaa. Muutokset ovat pieniä, joskus aivan hiirenaskelia. Mutta kun niitä tulee tarpeeksi monta ja ne juurtuvat arkeen, koko valtavan rahtialuksen kurssi muuttuu. Monet asiantuntijat sanovat, että positiivisen muutoksen näkymiseen menee vuosi, joskus pitempikin aika. Ei siis pidä kiirehtiä, sillä se hidastaa matkantekoa. Kaikella on aikansa.

2. Viikonlopputapahtumat syksyllä ja keväällä pitävät yllä uusia taitoja. Eihän ajokorttiakaan saada vain kesäisellä viikon kurssilla. Uuden taidon omaksumiseen tarvitaan kertausta ja aina uudelleen saman lähteen luo palaamista.

3. Jos leirin jälkeen löytää itsensä mehevästä riidasta, se ei tarkoita vielä mitään. Usein leiriviikon intensiivisyys, läheisyys ja syvien tunteiden kokeminen näkyvät väsymyksenä kotimatkalla. Ehkä jotkut meistä ovat vähän sillä tavoin rakennettuja, että aidon kohtaamisen jälkeen iskee paniikki, jonka seurauksena toista ja itseä on hieman koeteltava. Oliko leiriviikon tunnelma totta? Voinko luottaa sinuun jatkossa, puolisot kysyvät toisiltaan riidellessään ajoreitistä tai matkatavaroiden purkujärjestyksestä. Uuden olon kanssa on vielä vaikeaa olla, sillä se ei ole se sama tuttu paha ja vähän etäinen olo. Vanha mieli kuiskii helposti: kaikki kokemasi oli vain lumetta. Kukaan ei rakasta sinua oikeasti. Olet arvoton ja jäät lopulta yksin.
Näiden ajatusten iskiessä voit ajatella yksinkertaisesti: Minulla on väliä. En anna sen vanhan negatiivisen kehän tulla puolisoni ja minun välille. Minä olen ihme, suuri ihme.

4. Käytä uusia työkaluja avioliittosi arjessa. Ymmärtämispalaute, kommunikaatiokeinot, aktiivinen puolison kuunteleminen puhumisen sijasta, minä-viesti, yhteinen aika, elämän tärkeysjärjestyksen pohtiminen, puolison kunnioittaminen, naisen ja miehen erilaisuuden ymmärtäminen, yhteiset päätökset, anteeksi antaminen ja tunteiden tunnistaminen auttavat päivä päivältä eteenpäin.

5. Joskus arjen kanssa painiskellessa elämästä unohtuu ilo. On täysin sallittua pitää lomaa ongelmista tai rakentaa samanaikaisesti uusia asioita kun kamppailee vanhojen kanssa. Kun elämässä on vaikeaa, on syytä toteuttaa joitakin unelmistaan.

6. Kaikista tärkeintä on muistaa tämä asia: Periksi ei anneta. Moni meistä kamppailee ihan samanlaisten ongelmien kanssa. Tälläkin hetkellä joku kärsii. Elämästä ei koskaan tule valmista, se jää aina jollain tapaa kesken. Ota siis tämä hetki käyttöösi. Mitä on tärkeää tehdä juuri nyt, jotta elän arvojeni mukaista elämää?

Kirsikan muita blogi-kirjoituksia

Kirsikka Arkimies

kirsikkaTamperelainen Kirsikka Arkimies on neljän lapsen, koiran, kissojen, kanin ja hevosen äitee. Jussin kanssa yhtä on pidetty 24 vuotta. Vieläkään ei ole päästy yksimielisyyteen siitä, kumpi on arjen asioissa enemmän oikeassa.